Under testing nådde Maglevbanen en makshastighet på 581 km/t.

MAGLEVBANEN

Byggingen av verdens raskeste tog er i gang

Skal gå i mer enn 500 kilometer i timen.

Denne måneden settes byggingen av japans raskeste tog, Maglevbanen, i gang.

Toget, som skal gå de 351 kilometerne mellom Tokyo og Nagoya, vil være et høyhastighets magnettog med maksimal hastighet på mer enn 500 kilometer timen. Det skriver ingenieur.de.

Best i maksfart

Toget, som forventes ferdigstilt i 2027, vil være det raskeste offentlige persontransporttoget i verden.

Allerede i 2003 ble det testet ut på en 43 kilometer lang testbane i Yamanashi. Det nådde da en makshastighet på 583 kilometer i timen.

Hastigheten oppnås ved magnetisk levitasjon, det går ut på at magneter i toget og i skinnesystemet frastøter hverandre, og dermed lar toget sveve over bakken.

Dermed unngås friksjon fra bakken. Det gir lydløse tog i superhastighet med lavt energiforbruk.

Testingen av toget har vist at toget fungerer best i makshastighet. Dersom toget kjører i mindre enn 150 kilometer i timen er det avhengig av støttehjul som kan foldes vekk når toget igjen kommer opp i maks fart.

Les også: Londons nye tube blir førerløs

Planlegger utvidelse

Men, magnettog er ikke gratis. Bare første del av strekningen vil koste det japanske jernbaneselskapet JR Central 40 milliarder euro, tilsvarende rundt 300 milliarder kroner.

Årsaken til den høye prisen skal være at 247 av de 351 kilometerne med jernbane skal bygges så langt som 40 meter under bakken i tett befolkede områder. 24 kilometer skal føres over viadukter, og 11 kilometer av banen skal være bruer.

Når banen er ferdig i 2027 planlegges det en utvidelse av ruten.

Jernbanestrekningen skal etter planen da gå 500 miles videre til Osaka, slik at Maglevbanen fra rundt 2045 vil dekke Japan fra øst til vest.

Les også:

Samferdselsministeren vil se på gratis buss og tog

Her tester sjeiken Dubais nye supertrikk

Russlands nye supertrikk er som hentet ut fra Star Wars