ALSTOM

Her tester sjeiken Dubais nye supertrikk

Får strøm fra skinnene, har forgyllet suite og egen vogn for kvinner.

Sjeik Mohammed bin Rashid Al Maktoum – visepresident og statsminister i De forente arabiske emirater og hersker av Dubai – var mandag med på de første testkjøringene av byens nye spektakulære trikkelinje.

SE VIDEO:

Skal øke mye

Ved første øyekast kan trikkeprosjektet se ordinært ut. Trikken som er levert av Alstom, er 44 meter lang og tar 405 passasjerer.

Linjen består av 17 stasjoner.

Det er forventet at 27.000 passasjerer når den begynner å gå i trafikk i november i år. Dette tallet skal øke til 66.000 per dag etter hvert som kapasiteten går opp frem mot 2020.

Linjen vil knytte boligområder og shoppingstrøk nærere sammen. Den vil også stoppe ved en rekke av de kjente luksushotellene i Dubai.

Les også: Dette krigsherjede landet får Intercity-tog

Sjeik Mohammed bin Rashid Al Maktoum tester billettautomaten. Government of Dubai Media Office

Glamour på skinner

Ved en nærmere titt er det ting som skiller den fra den jevne blåtrikk. Trikken med den diamantformede fronten er spekket av høyteknologi og luksus.

Den ti kilometer lange strekningen som går delvis langs byens strandlinje, er den første trikken utenfor Europa som får strøm fra bakken, ikke fra kjøreledninger i lufta.

Dubai Tram er også første trikk i verden som har automatiske skyvedører som flukter med plattformen på alle stasjonene. Det gir trygg på- og avstigning for alle, samtidig som det sikrer at det ekstraordinært sterke aircondition-systemet på stasjoner og i vogner fungerer optimalt i varmen.

På flere av stasjonene er det aircondition-kjølte gangbruer over til områdene rundt.

Les også: Politikerne vil ha buss - private kjemper for monorail i Stavanger

Vogn for kvinner og barn

En av de syv vognene på trikken rommer en forgyllet suite for mer celebre passasjerer, på den såkalte Gull-klassen. Samtidig er en av vognene forbeholdt kvinner og barn.

Trikken skal kunne feie mest mulig uhindret gjennom byen.

Eventuelle nordmenn på solferie i Dubai bør forøvrig merke seg at det kan koste dyrt ikke å overholde vikeplikten for trikken.

Bøtene spenner fra 1.200 kroner til 50.600 kroner.

Togene har imidlertid et automatisk bremsesystem ved veikryssinger, for å hindre ulykker.

Les også:

Slik fikk Oslo sine spøkelsesstasjoner

Sveits velger norsk jernbaneteknologi

Tungvektere vil realisere Hyperloop