Det første av de nye togsettene til den irakiske jernbanen ble vist frem av produsenten i Qingdao nylig. Med den irakiske ambassadøren til stede. (Bilde: CSR)

JERNBANE I IRAK

Dette krigsherjede landet får Intercity-tog

Kinesere skal få fart på jernbanen i et av verdens farligste land.

Det første av ti togsett fra kinesiske CSR Qingdao Sifang Locomotive & Rolling Stock står klart til å rulle ut på jernbanenettet i Irak, skriver Railway Gazette.

Irakerne signerte i 2012 en kontrakt på 700 millioner norske kroner for de ti togsettene. Hvert togsett består av to diesellokomotiver og åtte vogner.

De er ment brukt mellom Bagdad og Basra. Togsettene tar 343 passasjerer, og er etter irakisk standard (og vel også etter norsk standard) luksuriøst utstyrt med aircondition, sovekupeer, restaurant og underholdningssystemer.

Det tekniske designet skal også tåle de høye temperaturene og støvete forholdene i den irakiske ørkenen.

Les også: Slik kan norsk transport se ut i 2040

Fordums stolthet

Innkjøpet er en del av Iraks storstilte plan for å gjenoppbygge sitt en gang så stolte jernbane. Den irakiske jernbanen er over 100 år gammel.

Den første strekningen ble bygget av tyskere under det ottomanske riket i 1912. Linjen gikk mellom Bagdad og byen Dujail 60 kilometer nord for Bagdad.

Infrastrukturen i landet er nå i svært dårlig stand etter flere tiår med krig, sanksjoner og økonomiske nedgangstider, ifølge en artikkel fra Reuters for en tid tilbake.

Irak har i dag 2000 kilometer med mer eller mindre slitne jernbanespor. Drømmen er å bygge ut 10.000 kilometer med dobbeltspor.

Togturen de 600 kilometerne mellom de viktige byene Basra og Bagdad koster ikke stort, bare rundt 40 norske kroner.

Men med en toppfart på 60 til 70 kilometer i timen og en variabel sikkerhetssituasjonen har fly vært å foretrekke for mange irakere de ti siste årene siden den amerikanske okkupasjonen startet.

Les også: Svenskene har bygget for 200 km/t. Det er bare for Norge å koble seg på

Milliardprosjekt

Det var i 2011 også planer om å bygge en høyhastighetslinje mellom Bagdad og Basra, ifølge Wired.

Alstom skal ha vært aktuell som leverandør. Disse planene har imidlertid møtt vanskeligheter på grunn av pengemangel. 

Irakerne har imidlertid bygget et nytt dobbeltspor mellom de to byene som skal tåle farten til de nye kinesiske togsettene. Linjen har kostet 4,2 milliarder kroner.

På lang sikt har Irak ambisjoner om å gjøre jernbanen gjennom landet til et alternativ til Middelhavet og Suezkanalen, ifølge Reuters.

Visjonen er at varer fra Asia kan komme i land i havnene i sør og gå videre til Tyrkia og Europa via den nordlige byen Zakho. I stedet for den lange sjøveien vil det ta 24 timer gjennom Irak, påpekes det fra landets jernbaneselskap.

Les også:

Dette er Norges mest moderne tog

Her testes toget som kjører uten lyssignaler

Én feil her kan lamme togtrafikken fullstendig