DELINGSØKONOMI

I fremtiden kan transport bli som mobilabonnement

Reis så mye du vil for en fast pris.

En bil tilknyttet transporttjenesten Lyft.
En bil tilknyttet transporttjenesten Lyft. Foto: Lyft
Marius ValleMarius ValleJournalist
16. mars 2018 - 17:15

Det er ingen som helt sikkert kan si hvor mange av oss som eier egen bil om 15 år. Det eneste som er sikkert er at måten vi reiser på vil endre seg.

Mange aktører, både innen transporttjenster og bilprodusenter, satser på at fremtidens bil er selvkjørende og delt. At vi bare kan tilkalle en bil når vi trenger å dra et sted.

Og i et slikt scenario er det ikke vanskelig å se for seg at transport vil kunne tilbys på samme måte som noen tjenester tilbys i dag: Bruk så mye du vil for en viss sum i måneden.

Transport til fastpris

Det er ikke veldig lenge siden telefoni kostet tellerskritt, og mye bruk førte til høy regning. I dag er stort sett alle telefonabonnement en variant av «spis så mye du vil» eller at du betaler for en viss mengde uavhengig av om du bruker det eller ikke.

Transporttjenester som Uber kan i fremtiden tilbys som abonnement. <i>Bilde:  Roald Ramsdal</i>
Transporttjenester som Uber kan i fremtiden tilbys som abonnement. Bilde:  Roald Ramsdal

Det samme kan skje med transport. Lyft, et transportselskap som bygger på samme forretningsmodell som Uber, skal teste ut en abonnementsordning hvor du kan betale et fast månedsbeløp for å reise et visst antall ganger for en fast pris.

Det hele er en del av et forsøk fra tjenestetilbyderen. De tilbyr 30 turer for 100 dollar i måneden (1535 kroner), eller 60 turer for 399 dollar (3078 kroner) i måneden. Forutsetningen er at disse turene normalt vil koste under 15 dollar (115 kroner) stykket, skriver The Verge.

Altså vil dette lønne seg først og fremst for de som bruker tjenesten mye i utgangspunktet.

Abonnement er fremtiden

Under en pressekonferanse denne uken presenterte Lyfts direktør Logen Green slike abonnementsordninger som selskapets fremtid.

Han tror de kommer til dytte hele transportindustrien fra å være basert på eierskap til å bli basert på abonnement.

Hvordan prisene til slutt vil bli er imidlertid ikke avgjort. For eksempel kan det ifølge Green bli aktuelt å tilby et visst antall kilometer for en gitt pris. Da benytter du deg kun av Lyfts nettverk.

Det skal for øvrig nevnes at Uber har testet en abonnementsordning tidligere. Her var det ulike priser for ulike byer, og det ble bare tilbudt i USA. Lyft har også testet abonnement i noen måneder, skriver The Verge.

Transporttjenester vil sannsynligvis spille en viktig rolle i fremtidens kollektivtransport. Om bilene også blir selvkjørende kan transporttilbydere redusere prisene på tjenestene, ettersom det ikke er noen sjåfør å lønne.

En kan da se for seg at abonnementsordninger kan bli mer vanlig, og at prisene vil gå ned.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Ustoppelig utvikling

Prototyp på Googles selvkjørende bil. <i>Bilde:  Google</i>
Prototyp på Googles selvkjørende bil. Bilde:  Google

Stanford-økonom Tony Seba har tidligere sagt til Teknisk Ukeblad at selvkjørende biler i tillegg vil ha en svært høy utnyttelsesgrad, og at transporttilbydere vil kunne tilby transport til en tidel av hva det koster om du eier din egen bil i dag.

Det vil gjøre det meningsløst å eie egen privatbil, tror han. En slik omveltning vil ifølge Seba kunne gå svært raskt.

Han tror det vil gå kort tid fra de første selvkjørende transporttjenestene kommer på markedet til utviklingen blir ustoppelig.

Les også: – Det kommer nå en generasjon som mener det er helt naturlig å dele på ting (TU Ekstra)

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.