SELVKJØRENDE BILER

Denne lastebilen skal kjøre på E6 i Sverige - har ikke engang plass til fører

Selvkjørende prototype vist frem i Oslo.

Einrides T-Pod er en selvkjørende lastebil som kan komme på veien i 2020 dersom det går som selskapet håper.
Einrides T-Pod er en selvkjørende lastebil som kan komme på veien i 2020 dersom det går som selskapet håper. Bilde: Marius Valle
Marius ValleMarius ValleJournalist
26. sep. 2017 - 13:08

Cutting Edge 2017, Oslo: Det er nesten litt vanskelig å tro det når du ser det, men lastebiler som den på bildet kan om kort tid bli en realitet ute i trafikken.

Akkurat dette eksempelet er utviklet av det svenske oppstartsselskapet Einride, som skal ha en fungerende prototype på plass i desember.

Det selskapet viste frem i Oslo tirsdag var imidlertid prototypen de presenterte i sommer, fraktet inn på lastebil fra Sverige. Modellen kan ikke kjøre seg selv, men er fjernstyrt og kan bare kjøre i to kilometer i timen. 

Når lastebilen, som heter T-Pod, kommer i vanlig trafikk, vil den kunne kjøre helt autonomt på motorveier. 

Det er ikke behov for fører - faktisk er det ikke engang noen plass til fører. All eventuell manuell kjøring må gjøres eksternt av en operatør. 

I første omgang skal lastebilen frekventere E6 mellom Göteborg og Helsingborg. 

20 mil på egen hånd

Demonstrasjonsbilen som de skal vise frem i desember skal ha et 200 kilowattimers batteri, og ha en rekkevidde på 20 mil. Den blir utstyrt med sensorer som lidar og GPS, og programvare som tar alle avgjørelser underveis.

Prosjektleder Anders Hansson i Einride. <i>Foto:  Marius Valle</i>
Prosjektleder Anders Hansson i Einride. Foto:  Marius Valle

Einride har kommet så langt at de har planer om å sette bilen på veien i 2020, og har en inntil videre hemmelig kunde som skal ta løsningen i bruk. Imponerende progresjon for et selskap som ble dannet for et år siden.

En av grunnleggerne, Robert Falck, kommer fra Volvo. 

– Han så at Volvo ikke satset på fremtiden. Dette er fremtidens transport, og de store produsentene er ikke så raske til omstilling, forteller prosjektleder Anders Hansson i Einride.

Foruten programvaren bilene skal utstyres med, er de øvrige komponentene, fra chassis til sensorer, hyllevare.

– Den største utfordringen har vært tiden. Det er hardt arbeid. Utfordringene er også dette med lovkravet, å få komme ut på veiene og kjøre på ordentlig. Der er vi ikke enda, så vi får se hvor raskt myndighetene er med å oppdatere lovene og reglene. Vårt mål er å være på veien i 2020.

Siden Einride er et oppstartsselskap har de heller ingen forhistorie å forholde seg til. Så et lag på 15 mennesker har gått inn med fullt engasjement for å utvikle produktet, forteller Hansson. 

Tyskland: Lager etiske retningslinjer for selvkjørende biler

15 paller

Lasterommet har kapasitet til 15 europaller. <i>Foto:  Marius Valle</i>
Lasterommet har kapasitet til 15 europaller. Foto:  Marius Valle

Hvordan forretningsmodellen ser ut vil ikke Hansson være altfor konkret på, men han sier det både er aktuelt å leie lastebilene ut, og å selge dem. 

Den aktuelle prototypen har plass til 15 paller, men det vil være mulig å tilpasse bilen til ulikt bruk. 

Løsningen har mulighet til å gi en helt ny fleksibilitet. Bilene kan kjøres i "platooning"-konfigurasjon, altså at de ligger svært tett på motorveien. Kombineres mange nok får man nesten et tog, uten ulempen at man trenger å bygge skinner.

Og selv om løsningen inntil videre bare vil kunne kjøre seg selv på motorveier, kan det åpnes for kjøring flere steder etter hvert.

Det er ingen førerhus på denne lastebilen. <i>Foto:  Marius Valle</i>
Det er ingen førerhus på denne lastebilen. Foto:  Marius Valle

– Det er lettere å sette ut en ladestasjon i skogen sammenlignet med å legge spor, sier Hansson.

Forandrer transportsektoren

Han sier at Einride er et av selskapene som er med på å påvirke fremtidens transport mest om dagen. 

– Det er mange aspekter ved dette. Du har miljøperspektivet, logistikkperspektivet – du forandrer en hel transportsektor med dette. Vi er de eneste uten hytte enn så lenge, det er ingen andre som har det nå, sier han.

Han sier at selv om det gir utfordringer med tanke på steder lastebilen ikke kan kjøre, gir det også anledning til å fokusere på middeldistansetransport fra terminal til terminal.

– Vi skal ikke kjøre inn i byen med denne, sier Hansson.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.