Drive PX 2 er en maskinvareplattform for selvkjørende biler, utviklet av Nvidia. (Bilde: Nvidia)

SELVKJØRENDE BILER

Tyskland lager etiske retningslinjer for selvkjørende biler

Skal unngå personskader for enhver pris.

Før selvkjørende biler kan slippes løs på veiene må det juridiske være klart: Hvem har ansvaret om bilen kolliderer? Tyskland er blant de som er lengst fremme på dette. 

Nå har de også utarbeidet et sett med etiske retningslinjer selvkjørende biler skal følge. Den gjennomgående tonen er at mennesker alltid skal prioriteres over eiendom og dyr.

Det føderale transportministeriet presenterte retningslinjene sist uke.

Retningslinjene kommer etter at et etikkutvalg presenterte en rapport om autonome kjøretøyer tidligere i år.

Selvkjørende biler må programmeres slik at de tar riktige valg, og retningslinjene tyske myndigheter legger frem er de første i sitt slag i verden.

Utvalget kom frem til 20 retningslinjer. Tyske myndigheter skal nå implementere retningslinjene fra utvalget i lovverket.

Det viktigste målet med hel eller delvis automatiserte trafikksystemer er ifølge utvalget å forbedre sikkerheten til alle parter i trafikken. Det er etisk nødvendig å innføre systemer med høy grad av automasjon dersom det har et potensiale for å redusere skader. 

Skadereduksjon er viktigst

Det viktigste hensynet, som skal gå foran alle andre hensyn, er å redusere skade. Det inkluderer alt opp til fullstendig unngåelse av skade. Utvalget mener at automatiserte systemer kun kan rettferdiggjøres dersom de gir en skadereduksjon sammenlignet med kjøring hvor sjåføren er et menneske.

Fords utviklingskjøretøy for selvkjørende biler.
Fords utviklingskjøretøy for selvkjørende biler. Foto: Ford Motor Company

Utvalget mener at risikovurderinger derfor må ha et positivt utfall, samtidig som ulykker som det er teknisk umulig å unngå ikke skal hindre at selvkjørende biler tas i bruk.

Rapporten gir ikke eksempler på hva slags ulykker dette kan være, men det kan tenkes å være for eksempel at noen plutselig beveger seg ut i veien rett foran kjøretøyet, eller at man blir påkjørt bakfra.

Teknologien må utvikles på en slik måte at kjøretøyet unngår ulykker så fremt det er mulig, og må ha en arkitektur som unngår at kritiske situasjoner i utgangspunktet oppstår.

Unngåelse av ulykker bør ta i bruk alle tekniske muligheter, inkludert å begrense bruken til områder hvor trafikken er kontrollerbar, bruk av sensorer og bremsesystemer, mulighet for å sende signaler om fare til alle involverte, og bygge veier på en slik måte at fare unngås, skriver utvalget.

Kan ikke ta avgjørelser basert på personkarakteristikker

I en situasjon hvor en ulykke er uunngåelig, skal beskyttelse av menneskeliv alltid prioriteres høyere enn eiendom. Om det er teknisk mulig, skal systemene programmeres slik at de aksepterer objektskader dersom det forhindrer at en person skades.

Om en ulykke er uunngåelig, er det ikke tillatt å vurdere personlige karakteristikker, som alder, kjønn, fysisk eller mental tilstand. Dette er strengt forbudt, skriver utvalget. Systemet må likevel kunne avgjøre hvilket valg som vil skade færrest mulig mennesker. 

Mennesket har ikke lenger ansvaret for kjøringen når det automatiserte systemet tar over. Da skal det juridiske ansvaret legges på produsenten og operatøren av systemet.

Det er nødvendig å klart definere og identifisere hvem som er ansvarlig for kjøreoppgaven i alle situasjoner; menneske eller maskin.

Personvern

Et automatisert system kan ikke rettferdiggjøres dersom plausible dataangrep kan føre til skader som skader tilliten til veitrafikk. 

Selvkjørende biler må ta hensyn til hele trafikkbildet, og unngå personskader.
Selvkjørende biler må ta hensyn til hele trafikkbildet, og unngå personskader. Foto: Waymo

Forretningsmodeller som tar i bruk førerdata må ha tillatelse fra føreren til å samle disse dataene. Det må eksistere et plausibelt og praktisk alternativ for de som ikke ønsker å gi fra seg disse dataene. Altså kan du ikke lukkes ute fra tjenesten dersom du ikke er villig til å gi fra deg personlig informasjon.

Programvare og teknologi i kjøretøy med høy grad av automatisering må være utformet på en slik måte at behovet for å raskt kreve at føreren tar over praktisk talt ikke finnes.

Riktig bruk av automatiserte kjøresystemer bør være en del av kjøreopplæring, mener utvalget.

Utvalget besto av 14 vitenskapsfolk og eksperter innen etikk, jus og teknologi.

Tyske myndigheter har fra før av presentert retningslinjer for testing av selvkjørende biler på landets veier. Inntil videre krever de at det til enhver tid sitter en fører bak rattet, og at denne personen skal være klar til å ta over styringen så snart bilen ber om det.

Her er det også lagt til grunn at det er bilprodusenten som har ansvaret dersom en ulykke inntreffer når bilen kjøres autonomt.

Kommentarer (32)

Kommentarer (32)