Nye Teslaer kommer med oppgradet maskinvare for autonom kjøring. Her fra utdelingen av de første 30 eksemplarene av Model 3. (Bilde: Justin Prichard)

Tesla

Tesla oppgraderer teknologien for selvkjørende biler - eldre maskinvare kan være for svak

Alle Teslaer produsert fra oktober 2016 skal ha mulighet for å kjøre helt selv. Maskinvaren er sterk nok – den trenger kun programvareoppdateringer, flerfoldige mil under panseret og myndighetsgodkjenninger. Det fortalte Tesla selv da de oppgraderte maskinvaren til Autopilot 2.0 i fjor.

Autopilot er Teslas navn på systemet som i dag utgjør ulike former for førerassistanse, og som etter hvert skal gjøre at Teslaene kjører autonomt.

Likevel har Tesla nå i det stille oppgradert maskinvaren enda en gang, skriver Electrek.

Even Sandvold Roland, kommunikasjonssjef i Tesla Norge, bekrefter at alle Model S, Model X og Model 3 som bestilles i dag kommer med den nye maskinvaren, kalt HW 2.5 (Autopilot hardware 2.5, journ. anm).

Bruker svakere maskinvare enn Nvidia anbefaler

Tesla bruker Nvidias superdatamaskin Drive PX2 i Autopilot 2.0. Drive PX2 kommer i flere utgaver, og Nvidia har selv anbefalt å kombinere to eksemplarer av den kraftigste utgaven for helt selvkjørende biler.

Tesla har til nå imidlertid kun bruk ett eksemplar av en spesialtilpasset, svakere versjon av Nvidia-brikkesettet, skriver Electrek.

I 2.5-versjonen av Autopilot har man ifølge Electreks kilder inkludert en ekstra enhet som gjør at datakraften nærmer seg nivået Nvidia mener man trenger for å bli helt selvkjørende.  

Roland i Tesla Norge forteller imidlertid at den nye maskinvaren ikke er så veldig mye sterkere enn tidligere.

– Det interne navnet HW 2.5 er en overdrivelse, og vi burde nok heller brukt navnet HW 2.1. Denne maskinvarepakken har noe økt databehandlingsevne og forbedret kabling, som marginalt øker påliteligheten, men den har ikke en ny Pascal GPU (grafikkprosessoren som brukes i PX2, journ. anm.).

Vil eventuelt bytte ut maskinvaren kostnadsfritt

Tesla forventer fortsatt at biler med Autopilot versjon 2.0 skal bli helt selvkjørende, med et sikkerhetsnivå som er dobbelt så høyt som en gjennomsnittlig menneskelig sjåfør.

– Hvis dette viser seg ikke å stemme, noe vi mener er høyst usannsynlig, vil vi oppgradere kundene til HW 2.5 kostnadsfritt, sier Roland.

Superdatamaskinen er montert under hanskerommet på bilene slik at det er enklere å oppgradere systemet dersom det viser seg at man trenger mer regnekraft.

Bruker ikke lidar

Tesla har en litt annen tilnærming til selvkjørende biler enn de fleste andre bilprodusenter. Det klareste eksempelet på dette er at elbilprodusenten, til forskjell fra de fleste andre, ikke baserer seg på lysradarteknologien lidar for å overvåke omgivelsene.

Navigant er blant analytikerne som tidligere har vært skeptiske til at Tesla ikke bruker lidar i sine systemer.

I stedet satser de på en noe enklere sensorpakke bestående av radar, kameraer og ultrasoniske sensorer. Dette kombineres med stordata samlet inn fra alle Teslaene som allerede kjører rundt på veiene. Disse dataene gjør at elbilprodusenten kan danne ekstremt detaljerte kart av omgivelsene.

Denne noe annerledes tilnærmingen til selvkjørende biler kan ha innvirkning på hvor mye datakraft som kreves for å oppnå full autonomi med den nødvendige redundansen. Færre sensorer vil sannsynligvis bety mindre data å prosessere.

Det kan muligens være en del av forklaringen til at Nvidia har andre krav til regnekraft enn Tesla når det gjelder selvkjørende biler.

Roland understreker at Tesla har som mål å kjøre fra en parkeringsplass i sentrum av Los Angeles til en parkeringsplass i sentrum av New York innen året er omme, uten at sjåføren berører bilens styremekanismer.

Et konvoi av selvkjørende lastebiler

Maskinvareoppgraderingen er ikke den eneste fremstøtet Tesla har gjort mot selvkjørende kjøretøy i det siste. Til høsten skal Tesla avduke sin elektriske lastebil, og Reuters melder at Tesla utvikler teknologi for at også disse skal bli selvkjørende.  

Bilprodusenten ønsker nå å teste prototyper av de autonome lastebilene i Nevada. Testene skal foregå uten fører i bilen.

De skal kunne kjøre i konvoier («platooning»). Her kjører lastebilene bak hverandre, og den fremste bilen bestemmer hvor man skal kjøre. Som TU tidligere har skrevet, tar slik kjøring mindre plass på motorveien, noe som gir bedre plassutnyttelse og potensielt færre køer.

Kommentarer (22)

Kommentarer (22)