TRAFIKK OG ITS

Hvem vil bygge en eller to nye døgnhvileplasser på Haugalandet?

Entreprenøren har snaut halvannet år på seg. 

Slik kan en døgnhvileplass se ut, her ved E6 i Saltdal. Vogntoget kan stå her i opptil 24 timer.
Slik kan en døgnhvileplass se ut, her ved E6 i Saltdal. Vogntoget kan stå her i opptil 24 timer. Illustrasjonsfoto: Bård Asle Nordbø/Statens vegvesen
28. nov. 2023 - 12:15

En eller to nye døgnhvileplasser for vogntog skal bygges på Haugalandet i Rogaland. Statens vegvesen har nå presentert konkurransen, som handler om både etablering, drift og vedlikehold av døgnhvileplassen(e).

De skal ligge langs E39/E134 på strekningen Aksdal-Bokn. Kjøreavstanden fra europavei til innkjøringen til selve døgnhvileplassen skal ikke være mer enn to kilometer.

Vegvesenet har totalt behov for mellom 25 og 35 oppstillingsplasser i dette området. De kan være fordelt på ett eller to steder, og dermed også delt på en eller to leverandører. Hver døgnhvileplass skal ha minst 15 oppstillingsplasser og servicebygg med toalett og dusj.

Kontrakten er todelt: Dels selve byggingen av plassen eller plassene, og ferdigstillingsfristen er 1. juni 2025. Og dels drift og vedlikeholde av plassen fra åpning og ti år fram i tid. Det er opsjon på å forlenge avtalen med 1+1 år.

Oppdragsgiver legger opp til en ordning med å betale årlig leie som skal inkludere både etablering og drift og vedlikehold.

Vegvesenet har vært i dialog med tre grunneiere som har areal som kan være egnet til dette formålet, men kan også vurdere å bygge døgnhvileplass på andre områder langs strekningen Aksdal-Bokn.

Tilbudsfrist er 12. januar.

Ny ferjefri E39 mellom Kristiansand-Trondheim er estimert til å koste 382 milliarder kroner. På Hordfast-strekket planlegges blant annet en drøye 5 km lang bro over Bjørnafjorden.
Les også

Vil forby nedbygging av myr: – Nok en spiker i kista for Hordfast-prosjektet

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.