MARITIM

Hurtigrute-skip grunnstøtte

Det hybride ekspedisjonsskipet MS Fridtjof Nansen fikk grunnberøring og hull i skroget natt til onsdag under ekstremværet Gyda.

MS Fridtjof Nansen har plass til 530 passasjerer og er 140 meter langt, 23,6 meter bredt. Det stikker 5,3 meter dypt.
MS Fridtjof Nansen har plass til 530 passasjerer og er 140 meter langt, 23,6 meter bredt. Det stikker 5,3 meter dypt. Foto: Wiki Commons
Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
12. jan. 2022 - 10:03

Rundt klokka 03.50 natt til onsdag fikk skipet kontakt med bunnen sør for Gangsøya i Måløy, i Nordfjord.

Skipet skal ha fått skader på skroget, men ligger stabilt til kai i Trollebø havn på Måløy, ifølge NRK.

Sølve Oldeide  ved Nordfjord havn sier at det skal ha blitt hull i skutesida. Vanntette skott nær skadestedet skal hindre videre vanninntrenging som kan være en fare for skipet.

Dykkere skal inspisere skadene.

Det var 398 personer om bord på skipet, som var på vei til Flåm.

Vis mer

MS Fridtjof Nansen benyttes ikke til den ordinære kystrutetrafikken mellom Bergen og Kirkenes, men seiler med turister i arktiske og naturskjønne områder.

MS Fridtjof Nansen og MS Roald Amundsen ble bygget ved Kleven verft i Ulsteinvik. Det er batterihybride skip med lavere klimagassavtrykk enn tilsvarende cruiseskip.

 

70 knop

Pressevakt Øystein Knoph i Hurtigruten Expeditions sier til NRK at det ikke er rapportert skade blant passasjerer eller mannskap og at stemningen er god om bord.

Han forteller at skipet grunnstøtte 03:17 i natt og fikk skader. Omfanget er foreløpig ikke kjent.

Det var svært dårlig vær med vindkast på 70 knop i området.

Om bord er det 233 gjester og et mannskap på 165 personer.

MS Fridtjof Nansen og søsterskipet MS Roald Amundsen har begge plass til 530 passasjerer og normalt et mannskap på 143.

Isforsterket

Skipene er 140 meter lange, stikker 5,3 meter dypt og er bygget for turisttrafikk i arktiske strøk. Skipene har isklasse PC6, som vil si at skroget er forsterket slik at de kan seile i ettårig is.

Ekspedisjonsskipene er verdens første i sitt slag med store batteripakker på 1,36 MWh og hybrid drift. MS Roald Amundsen ble overlevert fra verftet i juni 2019 og MS Fridtjof Nansen i desember samme år.

MS Fridtjof Nansen er bygget ved Kleven Verft. <i>Foto:  Tore Stensvold</i>
MS Fridtjof Nansen er bygget ved Kleven Verft. Foto:  Tore Stensvold
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.