I 2013 har det vært flere ledige jobber i byggenæringen enn i oljebransje,n ifølge tall fra finn.no. (Bilde: Colourbox)

Ingeniørmangel

Her trengs det flere enn i oljebransjen

En ingeniørtung næring skiller seg ut.

LEDIGE STILLINGER

 Bygg og anlegg1Olje og gass2
201012.91113.606
201118.43920.065
201216.99623.360
2013320.54318.886

1Håndverk, bygg, anlegg og mekanikk

2Olje, gass, offshore, onshore, maritim

3Til og med 22. oktober

Kilde: Finn.no

Tallene fra finn.no viser at innenfor håndverk, bygg, anlegg og mekanikk var det utlyst 20.543 ledige stillinger hittil i 2013.

Det er en kraftig økning sammenlignet med ifjor. Da ble det i løpet av hele året utlyst 16.996 stillinger.

Tallene viser også at det har i år blitt utlyst 1.657 flere ledige stillinger i byggenæringen enn i olje-, gass- og maritimnæringene.

Sammenligner man tallene for stillingsannonser for 2010-2013 er det første gang det er flere ledige jobber i byggenæringen enn i oljebransjen.

Trenger flere studenter

Rolf André Bohne, faggruppeleder for bygg- og anleggsteknikk ved NTNU, sier at bransjen etterspør flere studenter enn det som utdannes ved NTNU.

Byggenæringen står overfor viktige utfordringer, mener han.

– Det er store behov fremover for ingeniører som har kunnskap om hvordan vi både skal bygge nye bærekraftige bygg. Ikke minst er det behov for ingeniører som vet hvordan vi skal tilpasse eksisterende bygg og infrastruktur til klimaendringer og redusere fremtidige klimautslipp fra bygg, sier Bohne.

Han sier at byggingeniøren i stor grad er med på å bestemme fremtiden, og derfor kan det være nødvendig med økt innsats på både utdanning og forskning innen feltet.

Les også: – Jurister i ingeniørjobber, outsourcing og innvandring

Behov for flere innenfor veg og jernbane

I den nye regjeringsplattformen planlegges det å bruke mer av oljefondet til å investere i vei, jernbane og annen infrastruktur. Det skal blant annet etableres et infrastrukturfond på 100 milliarder kroner.

Professor ved NTNU, Inge Hoff, sier at rekruttering av nødvendig kompetanse for å gjennomføre løftene i den nye regjeringsplattformen kan bli en stor utfordring.

Han sier at selv om antall studieplasser i bygg og miljø har økt, er det for få kandidater til å dekke behovet i veg og jernbane.

– Mange studenter på bygg og miljø spesialiserer seg innen konstruksjonsteknikk, som også er en nødvendig kompetanse for å nå målene innen samferdsel, men det blir for få som prioriterer spesialisering innen veg, jernbane eller transport, sier Hoff som også er faggruppeleder i vei, transport og geomatikk ved NTNU.

Les også: Norge mangler rådgivende ingeniører til vei og jernbane

Øke antall studieplasser

Hoff sier at knappheten på slik kompetanse har ført til stor etterspørsel og økt startlønn for nyutdannede.

– Med en økt satsing innen området, kombinert med fortsatt store kull som blir pensjonister, er det trolig at underskuddet på kvalifiserte personer vil øke i årene som kommer. Jeg tror det er nødvendig å øke antall plasser innen byggfaget og legge inn en innsats på rekruttering slik at en sikrer fortsatt god kvalitet på studentene som kommer inn, sier Hoff.

Trenger de beste lederne

– Vi har ikke hatt noen problemer med å rekruttere ingeniører. Det er heller ikke noe problem med å finne dem og få dem til å bli ansatt hos oss. På noen områder og i noen regioner kan det være vanskelig å finne relevant arbeidskraft, men det går stort sett bra. Det er i tillegg stor interesse fra utlandet, og det kommer ingeniører fra ulike verdensdeler, sier Christian Nørgaard Madsen, administrerende direktør i Multiconsult.

Selv om de får mange søknader, så er det noen typer ingeniører som har vært utfordrende å få tak i. Derfor har de satt i gang rekrutteringskampanjen Multijobb, hvor de etterlyser de beste lederne i landet.

– Markedet etterspør flere og større prosjekteringsoppdrag. Vi er på jakt etter senior-prosjekteringsledere som er gode på kommunikasjon, som kjenner til norsk regelverk og har en del erfaring fra før av. De jobber tett på kundene og definerer arbeidsoppgaver sammen med kundene, derfor er særlig språkkunnskapene viktige her, sier Nørgaard Madsen.

Han sier at som et stort selskap er ikke det et problem å finne arbeidstakere, men at mindre selskaper ofte kan slite litt med å tiltrekke seg den rette type kompetanse. 

Les også: Arbeidsinnvandring får unge til å sky byggfag

Vanskelig å få tak i de erfarne

Kommunikasjonsdirektør i Statsbygg, Hege Njaa Aschim, sier at de opplever god rekruttering på stillinger som er egnet for de nyutdannede, men det kan være vanskeligere å få tak i de mer erfarne.

– Det tar lenger tid å rekruttere personer i dette sjiktet. Det er ikke alltid vi klarer å være konkurransedyktige på lønn, men vi har ikke mangel på spennende oppgaver.

Ifølge deres HR-avdeling har de i år mottatt flere søkere på stillinger enn tidligere,  

– Per oktober har vi mottatt 2786 søknader på alle våre stillinger. 712 av dem er stillinger hvor ingeniørbakgrunn er ønsket. 25 personer ble ansatt.

Les også:

Dette sjekker arbeidsgiveren før du får jobben

Norske arbeidstakere må undertegne kontrakter på 200 sider

Statoil krever mer effektive ingeniører