INDUSTRI

Her er en serieprodusert brenselcellebil

Hyundai skaper hydrogenhistorie.

Her er den første serieproduserte brenselcellebilen, en Hyundai ix35 FCEV.
Her er den første serieproduserte brenselcellebilen, en Hyundai ix35 FCEV.

Nå finnes det hydrogenbrenselcellebiler i serieproduksjon.

Bilen heter ix35 FCEV  («fuel cell electric vehicle») og lages av Hyundai.

Den første serieproduserte ix35 FCEV rullet av samlebåndet på Hyundais sluttmonteringsfabrikk nummer 5 i Ulsan, sørøst i Sør-Korea tirsdag.

– Med denne bilen viser vi at hydrogenceller i biler i daglig drift ikke lenger er en drøm, sa Hyundai Motors nestsjef Eok Jo Kim på seremonien.

Til Danmark via Sveits

Bilen finnes allerede i to eksemplarer på norske veier, som deltakere i prosjektet H2 Moves Scandinavia, men dette er førserie-prototyper. Skedsmo kommune har også bestilt en, og den blir levert i starten av juni.

Bilen som nå feires i Hyundai er én av de 15 bilene som København kommune bestilte i fjor høst, og som Teknisk Ukeblad omtalte i denne artikkelen.

Dette eksemplaret skal imidlertid først innom Genève og vises fram på bilmessen der i mars.

Hyundai skal i løpet av 2013 og 2014 produsere minst tusen slike biler som skal settes inn i ulike testprosjekter rundt om i verden.

I 2015 skal den koreanske industrigiganten ha kapasitet til å produsere 10 000 brenselcellebiler i året. I 2020 er målet å kunne rulle ut 100 000 FCEV hvert år.

Les også:  Telefonteknologi endrer bilene

Kobler biler på mobilnettet

Forbedring?

Bilene er er utstyrt med elmotor (100 kW), en brenselcelle (100 kW), litiumpolymerbatteri (24 kWh) og to hydrogentanker med kapasitet til å lagre 5,64 kilo hydrogen ved 700 bar.

Imidlertid må Hyundai enten ha klart å forbedre effektiviteten, eller så er testene gjennomført på en annen måte.

Bilene som går i Norge har et oppgitt forbruk på 1,07 kg H2/100 km (NEDC) som gir en rekkevidde på én tank på 525 kilometer.

På den serieproduserte versjonen oppgir Hyundai nå et forbruk på 0,95 kg H2/100 km (NEDC) og en rekkevidde på 594 km.

Prestasjonene er de samme: Toppfart på 160 kilometer i timen og en akselerasjon fra 0-100 kilometer i timen på 12,5 sekunder.

Prisen

Selv om vi nå snakker om serieproduserte FCEV-biler, er volumene i bilindustriell sammenheng små. Det gjenspeiles også i prisen: 960 000 kroner per stykk.

Men kostnadene er på vei ned, ifølge det amerikanske energidepartementets (DoE) årlige framdriftsrapport om deres hydrogen- og brenselcelleprogram som ble publisert i desember i fjor.

Estimatet er at et 80 kW brenselcellesystem ved en tenkt masseproduksjon på 500 000 biler i året i 2012 ville kostet 48,5 dollar/kW, mot $275/kW i 2002.

DoEs mål er en systempris på 30 dollar per kilowatt.

Hyundai jobber for at hydrogenelektriske biler ikke skal koste mer enn batterielektriske biler i løpet av 2020-2025.

Les også:

Denne bilen går på kaffe

Om tre år kommer hybridbilen som kjører på luft

Over 10000 elbiler i Norge

Dette hjulet har innebygget motor  

 

Kommentarer:

Vi har byttet system for artikkelkommentarer. For å opprette brukerkonto, registrerer du deg med BankID.