E16 FILEFJELL

Forlik om sluttoppgjør på E16 Øye-Eidsbru. Men summen holder partene hemmelig 

Statens vegvesen og entreprenør Strabag er blitt enige om sluttoppgjøret for E16 Øye-Eidsbru. Dermed blir det ikke rettssak.

Rødølstunnelen på E16 Øye-Eidsbru.
Rødølstunnelen på E16 Øye-Eidsbru. Foto: Ole Kristian Åset/Statens vegvesen
12. okt. 2021 - 09:59

Diskusjonene rundt sluttoppgjøret etter byggingen av den siste delstrekningen på E16 Filefjell har pågått helt siden Statens vegvesen overtok anlegget fra Strabag sommeren 2019.

Partene har stått langt fra hverandre om hva som skulle utbetales, og det var satt av fem uker til saken i Vestre Innlandet tingrett fra midten av november, skriver Vegvesenet i en pressemelding.

– Nå i forkant av rettssaken ble det gjennomført en meklingsprosess, som endte med at vi kunne signere en avsluttende avtale. Hvor mye det dreier seg om i kroner og øre er konfidensielt, men både Statens vegvesen og Strabag er glade for å spare både tid og ressurser på en rettssak, sier prosjektleder Odd Erik Haugen i Statens vegvesen i pressemeldingen.

E16 Øye-Eidsbru ble åpnet i september i fjor, og delstrekningen består av 4,5 kilometer ny vei, der to kilometer går i tunnel. Veien er lagt opp i lia over bygda Øye, med jevn stigning og slake svinger.

Prosjektet markerte avslutningen på E16 Filefjell – en fjellovergang som strekker seg totalt over 40 kilometer, fra Øye i Valdres til Borlaug i Lærdal. Veien har nådd målet om å bygge den mest vintersikre fjellovergangen mellom Østlandet og Vestlandet. Delstrekningen over høyfjellet ble kåret til «Årets anlegg» i 2017.

Nye Veier mener fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16 er klar for bygging.
Les også

Brukte flere milliarder på vei og bane-planlegging. Nå er organisasjonen bak lagt ned

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.