TUNNELER

Hamangtunnelen åpnes for trafikk i dag - 6 uker før fristen!

Det er med stor glede Vegvesenet i dag klokka 18 åpner strekningen som har vært stengt i 1,5 år.

Hamangtunnelen i Sandvika åpnes for trafikk kl. 18 i dag.
Hamangtunnelen i Sandvika åpnes for trafikk kl. 18 i dag. Foto: Anna Dalsøren Berg/Statens vegvesen
18. aug. 2021 - 11:23

– Den opprinnelige fristen for åpningen var 1. oktober, men vår entreprenør BMO har stått på gjennom hele sommeren for å bli ferdige før fristen, og det har de klart. Vi er stolte over å kunne åpne tunnelen i god tid før fristen, sier byggeleder Anna Dalsøren Berg i Statens vegvesen i en pressemelding.

Fornøyde prosjektledere og byggeledere i Statens vegvesen. Fra venstre: Terje Nystrøm, John Kjeken, May Bente Hiim Sindre, Øyvind Storløkken og Tom Heldal Larsen.
Les også

Nå er bruene støpt ferdig på ny E16 over Sollihøgda

Bedre trafikkflyt rundt Sandvika

– Åpningen av Hamangtunnelen bidrar til bedre trafikkflyt rundt Sandvika, og vi er glade og stolte over at prosjektet nå er fullført, sier May Bente Hiim Sindre, prosjektleder for E16 Sandvika-Skaret i Statens vegvesen.

Med åpningen av Hamangtunnelen setter Vegvesenet nå en sluttstrek for prosjektet E16 Sandvika-Wøyen. Strekningen Sandvika-Wøyen som tidligere var E16 gjennom Sandvika sentrum med årsdøgntrafikk (ÅDT) på 36.000 biler, er nå erstattet med ny E16 under bakken og gamle E16 har blitt lokalvei til Sandvika.

Prosjektet hadde en kostnadsramme på cirka fire milliarder kroner.

Otovo-sjef Andreas Thorsheim måtte tåle et tresifret millionunderskudd i første kvartal i fjor.
Les også

Over 100 millioner i minus for Otovo 

Hamangtunnelen har blitt rehabilitert

Arbeidene som er utført i Hamangtunnelen har i hovedsak bestått av utbedring av betongveggene som hadde store slitasjeskader etter tidens tann.

– Vi har også byttet ut noe av det elektrotekniske utstyret i tunnelen, i tillegg har veibanen i tunnelen også blitt reasfaltert, forteller Bent Asbjørnhus fra BMO som har ledet tunnelrehabiliteringsarbeidet.

Byggfagene brøt fredag formiddag den frivillige meklingen med NHO Byggenæringen. Om det ikke blir enighet ved tvungen mekling, blir det storstreik.
Les også

Fellesforbundet: Brudd i mekling for byggfagene

Godt samarbeid

– Samarbeidet med BMO har vært veldig godt, vi har hatt effektiv og god dialog gjennom hele prosessen. Vi er veldig fornøyde med kvaliteten på arbeidet BMO har utført, og ikke minst at de har utført arbeidet godt innenfor tidsfristen, sier Dalsøren Berg i meldingen.

Søndre portal til Hølleslitunnelen, som er fra 1993. Nå skal alt teknisk utstyr skiftes ut, blant annet.
Les også

822 meter lang tunnel oppgraderes for rundt 100 millioner

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.