TUNNELER

Hamangtunnelen åpnes for trafikk i dag - 6 uker før fristen!

Det er med stor glede Vegvesenet i dag klokka 18 åpner strekningen som har vært stengt i 1,5 år.

Hamangtunnelen i Sandvika åpnes for trafikk kl. 18 i dag.
Hamangtunnelen i Sandvika åpnes for trafikk kl. 18 i dag. Foto: Anna Dalsøren Berg/Statens vegvesen
18. aug. 2021 - 11:23

– Den opprinnelige fristen for åpningen var 1. oktober, men vår entreprenør BMO har stått på gjennom hele sommeren for å bli ferdige før fristen, og det har de klart. Vi er stolte over å kunne åpne tunnelen i god tid før fristen, sier byggeleder Anna Dalsøren Berg i Statens vegvesen i en pressemelding.

Et mellomstort vindkraftanlegg med 20 turbiner vil med dagens regler gi vertskommunen i snitt opp mot 12-14 millioner kroner i skatteinntekter hvert år, ifølge Fornybar Norge. Bildet fra Roan vindpark.
Les også

Fornybar Norge: Mener fornybarnæringen er en gullgruve for staten

Bedre trafikkflyt rundt Sandvika

– Åpningen av Hamangtunnelen bidrar til bedre trafikkflyt rundt Sandvika, og vi er glade og stolte over at prosjektet nå er fullført, sier May Bente Hiim Sindre, prosjektleder for E16 Sandvika-Skaret i Statens vegvesen.

Med åpningen av Hamangtunnelen setter Vegvesenet nå en sluttstrek for prosjektet E16 Sandvika-Wøyen. Strekningen Sandvika-Wøyen som tidligere var E16 gjennom Sandvika sentrum med årsdøgntrafikk (ÅDT) på 36.000 biler, er nå erstattet med ny E16 under bakken og gamle E16 har blitt lokalvei til Sandvika.

Prosjektet hadde en kostnadsramme på cirka fire milliarder kroner.

Sprekkene i berget inne i Strindheimstunnelen overvåkes kontinuerlig.
Les også

Oppdaget sprekker i ti år gammel tunnel – overvåkes døgnet rundt

Hamangtunnelen har blitt rehabilitert

Arbeidene som er utført i Hamangtunnelen har i hovedsak bestått av utbedring av betongveggene som hadde store slitasjeskader etter tidens tann.

– Vi har også byttet ut noe av det elektrotekniske utstyret i tunnelen, i tillegg har veibanen i tunnelen også blitt reasfaltert, forteller Bent Asbjørnhus fra BMO som har ledet tunnelrehabiliteringsarbeidet.

Omtrent slik kan Stad skipstunnel bli seende ut når den er ferdig. Modell av tunnelåpningen i Moldefjorden ved Selje.
Les også

Kinesiske firmaer vil bygge verdens første skipstunnel

Godt samarbeid

– Samarbeidet med BMO har vært veldig godt, vi har hatt effektiv og god dialog gjennom hele prosessen. Vi er veldig fornøyde med kvaliteten på arbeidet BMO har utført, og ikke minst at de har utført arbeidet godt innenfor tidsfristen, sier Dalsøren Berg i meldingen.

Mer vedlikehold på jernbanen i årene fremover vil kreve sin plass: – Kanskje man kan gjøre driftsdøgnet litt kortere og se på noen av de første og siste avgangene som berører veldig få, sier Thor Gjermund Eriksen.
Les også

Bane Nor-sjefen: : – Veksten kan ikke fortsette

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.