ELBIL

Halvledermangelen preger bilbransjen: Hva er det og hvordan tilpasser produsentene seg?

I ukens podkast snakker vi med Tore Lillemork i Bilimportørenes Landsforening om halvledermangelen.

Tore Lillemork i Bilimportørenes Landsforening om halvledermangelen.
21. sep. 2021 - 17:00

Nylig fikk Audi- og Skoda-kunder beskjed om at elbilene de venter på er utsatt grunnet halvledermangelen. Audi-kunder må antakelig vente til 2022 på levering.

De er ikke de første, og sannsynligvis ikke de siste, som får nybildrømmen forsinket på grunn av problematikken som rammer bilbransjen og elektronikkbransjen generelt. 

Hva er en halvleder?

Men hva er egentlig en halvleder og hva er bakgrunnen for situasjonen bilbransjen nå er i?

I denne ukens episode av Elbil - Teknisk sett får vi besøk av Tore Lillemork, teknisk direktør i Bilimportørenes Landsforening. Han forteller om den sammensatte bakgrunnen for halvledermangelen, hvordan bilbransjen og importørene tilpasser seg situasjon og hvor lenge vi kan forvente at situasjonen vedvarer. 

For halvledermangelen er årsaken til at du kanskje må justere rattposisjonen manuelt i din nye elbil, eller at instrumentdisplayet plutselig har blitt analogt igjen. 

Elbil – Teknisk sett

I podkasten Elbil – Teknisk sett tar Teknisk Ukeblads journalister Mathias Klingenberg og Marius Valle opp ulike temaer knyttet til elbiler. Vi snakker om bilmodeller vi tester, intervjuer mennesker som jobber med elbil, og dykker ned i tekniske detaljer og konsepter.

Du kan forvente en upolert, entusiastisk podkast i uformelle settinger. Vi filmer alle podkastene, slik at du kan velge om du kun vil høre eller også se oss og bilene.

Vi er svært glade for alle tips og innspill: Kontakt gjerne Marius eller Mathias med kommentarer, kjeft, eller forslag til temaer og/eller intervjuer.

Elbil – Teknisk sett vil vanligvis publiseres hver tirsdag ettermiddag, og er tilgjengelig både som rent lydopptak og med video på TU.no.

Her finner du Elbil – Teknisk sett:

Vil du høre mer? Lytt også til vår ukentlige podkast Teknisk sett – Moberg & Valmot:

Mellom ni og ti kilometer tunnelløp var ferdig drevet i i Rogfastprosjektet 19. februar 2024.
Les også

E39 Rogfast: Rekordtunnelen skal leve i hundre år

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.