SAMFERDSEL

Hadde disse ingeniørene Norges luftigste sommerjobb?

Bli med til toppen av Lysefjordbrua.

Eirik Helland UrkeEirik Helland UrkeJournalist / foto
2. sep. 2014 - 10:49

Vanligvis jobber Henning Lotherington, Elin Spildo og Kristian Berntsen som ingeniører ved Vegdirektoratet i Oslo, der de prosjekterer nye bruer og utarbeider relevante regelverk.

Femårsinspeksjon

Idéen om å komme seg ut av kontoret og klatre i hengebruer kom rundt lunsjbordet for fire år siden.

Det er nemlig slik at bruene trenger en hovedinspeksjon hvert femte år, som ofte innebærer tauklatring for å komme til der det trengs.

Normalt er dette jobber som settes ut på kontrakter til eksterne konsulenter.

Men denne gangen meldte den klatreinteresserte trioen fra Vegdirektoratet seg frivillig, og tok de nødvendige sertifiseringene.

I sommer har de inspisert 20 kabelbruer på Vestlandet, med fokus på Rogaland og Hordaland.

360-BILDE: Her kan du selv navigere i utsikten over Lysefjordbrua.

Inspiserer: Overingeniør Henning Lotherington, Avdelingsingeniør Elin Spildo og sikringsleder Stein Falsen Møller. Foto: Eirik Helland Urke
Inspiserer: Overingeniør Henning Lotherington, Avdelingsingeniør Elin Spildo og sikringsleder Stein Falsen Møller. Foto: Eirik Helland Urke

Nyttig

– Dette arbeidet gir oss en kompetanse vi ønsker å ha. Vi lager vanligvis regelverk og lyser ut kontrakter, og da er det verdifullt å ha en førstehåndskunnskap om hvordan bruene oppfører seg i virkeligheten, sier overingeniør Henning Lotherington.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Vi møtte ham og kollegaene på toppen av Lysefjordbrua i Rogaland, godt i gang med en av sommerens siste inspeksjoner. Stein Falsen Møller fra Aak Safety AS var med som sikringsleder.

Oppe på toppen konstaterer vi at sommerjobben både gir god trim og en spektakulær utsikt. Men det er altså bonusen. Jobben består i å inspisere alle elementene av brua, på jakt etter sprekker i betongen og korrosjon i armering og stål.

Da holder det ikke å klatre opp i tårnet, de må også rappellere ned i tau for å komme nært nok.

Underveis blir de ulike elementene dokumentert med kamera. Dette blir så rapportert, og danner grunnlaget for videre vedlikehold.

Les også: Dette er Norges vakreste bro

Luftig: Overingeniør Henning Lotherington klatrer ned en hengestand på Lysefjordbrua. Foto: Eirik Helland Urke
Luftig: Overingeniør Henning Lotherington klatrer ned en hengestand på Lysefjordbrua. Foto: Eirik Helland Urke

Klatring

– På de store bruene må vi komme til med tau. Vi inspiserer da utvalgte hengestenger og andre brudetaljer, forklarer senioringeniør Kristian Berntsen.

Den fine sommeren har gitt flotte forhold for den klatrelystne trioen fra Vegdirektoratet. Av de 20 inspiserte bruene har de fleste vært hengebruer, men også et par nettverksbuebruer og skråstagsbruer.

Den største av alle har vært Askøybrua utenfor Bergen. Det har vært noen fine dager på jobben, konstaterer de Oslo-baserte ingeniørene. Eller som Henning Lotherington sier:

Det er fint å komme seg ut av kontoret.

De tre håper at det ikke blir siste gang de får muligheten til å komme seg ut i felten på denne måten, men tror neppe det blir i like stor skala som denne sommeren.

Lysefjordbrua: Dette er en av de 20 bruene ingeniørene inspiserte denne sommeren. Foto: Eirik Helland Urke
Les også:

360-BILDE: Her kan du selv navigere i utsikten over Lysefjordbrua.

Vegvesenet slår setnings-alarm etter sprekk i den hvite prestisjebrua i Bjørvika

Rovdefjordbrua kan bli verdens første flytende rørbru  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.