Etter at nyveien åpnet i juli i år, skal deler av gamle riksvei 3/25 bli ny og bedre.
Vegvesenet lyser nå ut en konkurranse om å bygge nytt kryss der den gamle riksvei 25 møter fylkesvei 1844, det såkalte Prestegårdskrysset. Og i samme oppdrag skal det bygges to nye bruer på gamle riksvei 25 og 3: Fura bru og Terningå østre bru. Alt skal skje i Løten og Elverum kommuner.
![Det tok 3,5 time før passasjerene ble fraktet tilbake til Drammen stasjon.](https://images.gfx.no/130x87/2837/2837642/9V9A9187.jpg)
Togproblemer: : 200 passasjerer satt fast i 3,5 timer
Kjærkomne oppgaver
– Vi er spent på å se hvor mange som er interessert i dette oppdraget. Vi har oppfattet at det ikke er altfor mye å regne på i anleggsbransjen i området nå, så vi tror dette er kjærkomne oppgaver for bransjen, sier Vegvesenets prosjektleder Taale Stensbye til Veier24.
![Prosjektleder Taale Stensbye. Bildet er tatt under byggingen av ny riksvei 3/25. <i>Foto: Bjørn Olav Amundsen</i>](https://images.gfx.no/290x/2623/2623729/IMG_8274.jpg)
Og mere kommer: Vegvesenet skal bygge et nytt kryss til samt en gang- og sykkelvei som såkalte avbøtende tiltak. Så det blir noe veibygging i 2021, og også noen jobber som passer for mindre entreprenører i 2022.
– Og mens vi er inne på denne regionen: Messeltsvingene i Østerdalen, altså riksvei 3 Evenstad-Imsroa, kommer nok ut i markedet på våren. Det er en stor jobb på cirka sju kilometer vei, sier han.
Men først denne nye kontrakten i Løten og Elverum.
![Rammeavtalen handler om forskjellige arbeider for å bedre trafikksikkerheten på de to riksveiene.](https://images.gfx.no/130x87/2837/2837276/20200426_142041.jpg)
Agder: Riksveier skal rustes opp for inntil 50 millioner
Prestegårdskrysset
I Prestegårdskrysset skal entreprenøren bygge følgende:
![Innovasjon Norge](https://images.gfx.no/80x/2828/2828923/df17d6fe-c2a4-45b1-ada6-7cd31fc3c531.png)
![Ny eksportsatsing: En vitamininnsprøyting for norsk helsesektor](https://images.gfx.no/1000x333/2844/2844061/INNO_BioTech_1.267.1.jpg)
- Ny rundkjøring i krysset mellom gamle riksvei 25 og fylkesvei 1844 Kirkevegen
- 150 meter ny Furaveg (kommunal)
- 100 meter ny parallelført gang- og sykkelvei langs Furavegen
![Til venstre på kartet: Stedet for ny rundkjøring og ny Fura bru. Til høyre nye Terningå østre bru. <i>Montasje: Statens vegvesen</i>](https://images.gfx.no/290x/2623/2623619/Kart%2520rv%25203%2520og%252025.jpg)
Byggherren antar at det i skjæringa for Furavegen kun er løsmasser, men det kan forekomme berg i overvannsgrøftene. Entreprenøren må påregne at bergmassene er alunskifer og at de dermed er deponipliktige. Det kan også gjelde løsmasser over berget.
Det blir trolig et masseoverskudd fra veiskjæringene på rundt 5000 m³, i tillegg kommer omkring 200 m³ fra grøftene. Entreprenøren overtar overskuddsmassene og deponerer dem i godkjent mottak.
![Stålbrua ble jekket på plass over elva Tunna i løpet av 23. og 24. mai. Brua er 150 meter lang, og det lengste spennet er på 55 meter.](https://images.gfx.no/130x87/2842/2842146/foto%25202.jpg)
Brukte to dager på å jekke riksvei 3-bru på plass
Fura bru
Brua ligger på gamle riksvei 25 ved Brenneriroa i Løten. Den nye brua skal bestå av ei etspenns tverrspent limtreplate i kombinasjon med ballasterte trau i betong som ligger an på eksisterende tørrmurte landkar.
Brua erstatter dagens bruplate som er oppbygd av langsgående stålbjelker og dekke i betong. Dagens bruplate og øvre del av dagens landkar rives. Utsiden (oppstrøms og nedstrøms) av dagens landkar består av betong fra en tidligere breddeutvidelse. Ytre deler av landkaret skal rehabiliteres med pigging av gammel betong og kappestøp med ny armert betong.
Fura bru krysser elva Fura, som gjennom året varierer i vannstand og vannføringsmengde. Vintermånedene gir normalt lavest vannstand, og gir derfor gode forutsetninger for å gjennomføre bruarbeidene i denne perioden. Nære brua ligger det ei gangbru, og arbeidene må ta hensyn til den.
![Øystein R. Borgersen kjenner på noritt-pulver fra Titania, den viktigste ingrediensen i den nye lavkarbonbetongen.](https://images.gfx.no/130x87/2846/2846160/Cemonite%2520noritt%2520betong%2520sement%2520lavkarbon.jpg)
Fabrikken er den første av sitt slag i Norge
Terningå østre bru med tilstøtende vei
Denne brua ligger på gamle riksvei 3/25 i Elverum.
Ny Terningå østre bru blir ei etspenns spennarmert bru i betong. Gamlebrua skal rives. Sammenlignet med dagens versjon blir den nye brua noe bredere og lengre, men landkarene etableres fortsatt direkte på faste lag i grunnen.
Også her er det ei gangbru som entreprenøren må ta hensyn til.
Frist for ferdigstillelse av dette prosjektet er 2. juli 2021. I mai og juni er det delfrister for å sette på trafikk.
Vegvesenet holder digital tilbudskonferanse i Løten 17. november, og frist for å gi tilbud er 9. desember. Byggherren kan deretter velge å gjennomføre konkurransen med dialog.
![Skubbergsenga trebru over riksvei 2 har vært stengt helt siden kollapsen på Tretten i 2022. Nå skal den rives.](https://images.gfx.no/130x87/2845/2845464/20240619_101817.jpg)
Må rives etter brukollapsen på Tretten