Mesteparten av dekkene Ragn-Sells får inn brukes til civil engineering-formål.
Dette betyr at oppkuttede dekk blant annet brukes som toppdekke på søppelplasser og som dekke over større deponier i land som Finland.
Genan, som tapte anbudsrunden på resirkulering av norske dekk, mener dette er en svært dårlig måte å resirkulere dekk på.
Les saken: Kaller norsk dekkgjenvinning «skjult deponering»
– Finnes andre anvendelser
Ragn-Sells ser det hele fra en annen vinkel.
– Vi mener at ulike fraksjoner av dekk kan og bør gjenvinnes på ulike måter fordi de har ulike egenskaper. Vi har på bakgrunn av dette investert 140 millioner kroner i en granulatfabrikk i Trollhättan slik at vi kan produsere granulat akkurat som Genan. Vi mener imidlertid at det finnes mange andre anvendelser som er miljømessig likestilt eller bedre enn granulat, som jo er den fraksjonen med potensielt høyest utlekking, sier Kjell Høilund, som er Ragn-Sells’ logistikkansvarlige for dekkretur.
Uenige om avfallsdefinisjon
Høilund legger til at de to selskapene har en forskjellig oppfatning av hva avfall er.
– Et sentralt punkt i forhold til utspillet fra Genan går på definisjonen av avfall. Et kassert dekk er i utgangspunktet avfall, men straks det er bearbeidet ved kverning eller på andre måter, er det etter returselskapenes og vår oppfatning å betrakte som nye produkter, sier han.
– Genan gir uttrykk for at klipte dekk fremdeles er avfall. Med det som bakteppe hevder de at det å bruke dekk som konstruksjonsmateriale på deponier (civil engineering-formål, journ.anm.) er fordekt deponering. Dette er en sak som har vært helt til svensk høyesterett. Alle sider av saken ble belyst gjennom en lang rettssak som til slutt endte med at retten konkluderte at alle de tre forutsetningene for å definere bruken som gjenvinning er oppfylt, påpeker han.
Fungerer godt
Høilund mener de oppkuttede dekkene har flere gode egenskaper.
– I sin argumentasjon har Genan valgt å neglisjere realiteten, nemlig det faktum at dette materialet er et genuint produkt med spesielt egnede egenskaper til formålet, både når det gjelder drenering, isolering og lett egenvekt, sier Høilund.
Sender mindre utenlands
Et annet punkt som nevnes i brevet fra Becker er at avtalen med Norsk Dekkretur åpner for at flere brukte norske dekk sendes til land i Afrika, noe han mener er umoralsk.
– Vi forholder oss til den nye kontrakten med Norsk Dekkretur som har et tak på 2,8 prosent. Vi ligger et godt stykke under dette taket, sier Høilund.
Les også: Slakter norske klimavurderinger om bildekk