De første 18 Rafalene til India skal bygges her på Dassaults sluttmonteringsfabrikk ved Bordeaux-Mérignac lufthavn. (Bilde: Dassault)

Franske kampfly til India

Etter utallige forsøk på å eksportere Rafale lykkes omsider Dassault.

Elleve år etter at India startet prosessen med å anskaffe nye kampfly er valget nå tatt:

India kjøper i første omgang 126 kampfly av typen Dassault Rafale.

Langvarig samarbeid

Anskaffelsesprosessen MRCA, eventuelt MMRCA (Indian Air Force Medium Multi-Role Combat Aircraft), startet i 2001.

De siste to konkurrentene som var igjen, var Rafale fra Dassault og Eurofighter Typhoon fra EADS.

Nytt slag for Gripen

Ifølge indiske myndigheter ble Eurofighter slått på pris.

Nå ventes et par måneder med kontraktsforhandlinger før handelen er endelig i boks.

– Vi er takknemlige for å kunne fortsette det lange samarbeidet med India og for at vi nå kan bidra til det indiske forsvar de kommende 50 år, heter det fra Dassault Aviations hovedkvarter i Saint-Cloud, vest i Paris.

Samarbeidet Dassault peker på, handler senest om Mirage 2000, men også med kampflyene Mystère og Ouragan på 1950/60-tallet.

Politikk

Det er naturligvis mye politikk å utlede fra slike kampflyanskaffelser.

I nyere tid har verdens største våpenimportør basert seg mye på russisk luftmateriell, men mange mente amerikansk utstyr kunne konkurrere ut fra en tanke om styrkete bånd mellom India og USA. India er for eksempel veldig tidlig ute med å kunne ta i bruk ubåtjegeren P-8 Poseidon fra Boeing.

Likevel havnet både MiG-35, F-16IN Super Viper fra Lockheed Martin og F/A-18IN Super Hornet fra Boeing utenfor shortlista for trekvart år siden. Det samme gjorde Saab med sin Jas-39 Gripen.

I 2010 kom det signaler fra den indiske flyvåpenledelsen om at det felleseuropeiske kampflyet lå best an etter vurderingene som da var gjort.

– India vil ha Eurofighter

Nå kan kanskje det indiske kampflyvalget, den første eksportsuksessen for Rafale etter mange forsøk, bidra til å hjelpe Frankrikes pressede president Nicolas Sarkozy tre måneder før valget.

Franskmennene er for øvrig fortsatt med i kampen om å levere kampfly til Brasil og De forente arabiske emirater.

Bygges av HAL

Ifølge Aviation Week skal de første 18 flyene leveres ferdigbygget fra Dassaults sluttmonteringsfabrikk i Mérignac utenfor Bordeaux.

Deretter blir det full teknologioverførsel fra Dassault Aviation og partnerne, med motorprodusenten Snecma og avionikkleverandøren Thales i spissen, til Hindustan Aeronautics Limited (HAL) som skal bygge de resterende maskinene i India.

Dassault Rafale er utstyrt med to Snecma M88-2 turbojetmotorer som hver leverer 50 kN skyvekraft (75,6 kN med etterbrennere).

HAL har fra 2000 bygget det indiske luftforsvaretsTo Su-30 i bakken på et halvår og samarbeider dessuten med Sukhoi om å utvikle femtegenerasjonsjageren PAK FA og skal bygge to-setervarianten.

To Su-30 i bakken på et halvår

PAK FA viste seg fram

Av de siste store kampflykonkurransene som er avgjort den siste tida, tapte Eurofighter også i Japan.

Før jul bestemte Japan seg for å erstatte F-4EJ med F-35A, samme type som Norge, fra Lockheed Martin.

– Flere land vil kjøpe F-35

En langt mindre konkurranse ble avgjort noen uker tidligere, da Eurofighter og Rafale tapte mot Jas Gripen om å levere 22 kampfly til Sveits som i dag flyr med F-5.

Kontraktsforhandlingene mellom Saab og Sveits er for øvrig ventet å strekke ut i tid.

Sveits velger svenske kampfly