Det indiske luftforsvaret flyr blant annet Sukhoi Su-30MKI (øverst) i dag. Nå kan det i tillegg bli noen Eurofighter-skvadroner. Her er de to kampflyene i formasjon over den Engelske kanal i forbindelse med øvelsen Exercise Indradhanush 2007. (Bilde: Geoffrey Lee, Planefocus Ltd/EADS)

– India vil ha Eurofighter

India skal handle 126 nye kampfly.

Og som vanlig står konkurransen mellom Boeing og deres F/A-18E/F Super Hornet, F-16 fra Lockheed Martin, Saabs Jas-39 Gripen, Dassault Rafale, Mikojan MiG-35 og Eurofighter Typhoon.

Ifølge Reuters skal EADS og deres Eurofighter ligge best an til å vinne kontrakten som er verdsatt til 10,4 milliarder dollar.

Møtte Berlusconi

Nyhetsbyrået siterer den indiske ambassadøren i Italia, Arif Shahid Khan, som i helga møtte den italienske statsministeren Silvio Berlusconi.

– Vi har eliminert noen av kandidatene i forkant av den kommende evalueringsprosessen. Men Eurofighter er fortsatt med. De leder konkurransen, sier Arif.

MRCA kalles anskaffelsesprosessen – Indian Air Force Medium Multi-Role Combat Aircraft – til verdens største våpenimportør. Ifølge Eurofighter-kilder som Reuters siterer kan det komme en avgjørelse allerede i april. I februar er det for øvrig berammet et India-besøk på Tysklands president Horst Köhler som skal signere nye avtaler på området forsvar, sikkerhet og teknologi.

Motoroppgradering

Tysk-britisk-italiensk-spanske Eurofighter fløy første gang i 1994 og er utvilsomt et av verdens mest avanserte multirolle kampfly. De var også med i den norske anbudskampen inntil de brått trakk seg ut av prosessen.

Sukhoi Su-30MKI (nederst) og Eurofighter Typhoon. Foto: EADS

Foruten manøvreringsevne i toppklasse kan Eurofighter for eksempel skilte med DVI (Direct Voice Input) som gjør at enkelte systemer kan styres med stemmen for å lette arbeidsbyrden på piloten. Opp til 26 forskjellige kommandoer kan utføres via DVI, og nå går det kanskje mot en variant som takler indisk aksent:

I januar kunngjorde EADS at de tilbyr en oppgradert variant til India, der Eurojet EJ200-motorene utstyres med såkalte «thrust vectoring nozzles», altså muligheten til å vri jetdysene bak motorene som på for eksempel F-22 Raptor og Sukhoi Su-37.

Ifølge testing hos produsenten, referert i Flight Global , har dette ført til redusert drivstofforbruk på opp til fem prosent på et standardoppdrag og økt tilgjengelig skyvekraft i supercruise med sju prosent.

Vanlig formasjonsflygning over India om noen år? Sukhoi Su-30 (øverst) og Eurofighter Typhoon. Foto: EADS

Russisk dominans i dag

Bortsett fra at Sukhoi er erstattet av MiG, begge russiske, er kandidatene i den indiske kampflyprosessen de samme som i den pågående brasilianske.

Les: Saab favoritt til storkontrakt

Og som i Brasil er det flere forhold som taler for og imot de forskjellige kandidatene.

For MiG-35, en videreutvikling av MiG-29M, kan det tale til deres forhold at det indiske luftforsvaret i årevis har operert russiske fly. For eksempel dagens Su-30MKI som bygges på lisens av Hindustan Aeronautics Limited (HAL) og er utviklet i samarbeid med Sukhoi. Siden 2000 er det bygget 105 eksemplarer. Flyet ble satt i tjeneste i 2002.

To Su-30 i bakken på et halvår

Men også Dassault har et tett samarbeid med India som har fløyet og produsert Mirage 2000.

Boeing har allerede inngått avtaler med blant andre HAL og industrigiganten Tata og tilbyr komponentproduksjon og sluttmontering i India dersom de velger F/A-18IN Super Hornet. Ifølge den amerikanske produsenten skal det gå kun tre år fra kontrakten signeres til det første flyet kan leveres.

Finsk Hornet styrtet

Super Viper

F-16IN Super Viper er betegnelsen på kampflyet som Lockheed Martin mener er skreddersydd for Indias behov. Produsenten kaller F-16-flyet for «det ultimate fjerdegenerasjons kampflyet med teknologi hentet fra femtegenerasjonsflyene F-22 Raptor og F-35 Lightning II». Blant annet AESA-radaren fra Northrop Grumman, APG-80.

Slik ser den mulige indiske F-16-varianten Super Viper ut. Foto: Lockheed Martin

Den indiske F-16-varianten tilsvarer Block 60-flyene til De forente arabiske emirater, gjerne kalt Desert Falcon.

Den utstyres med den samme General Electric F110-GE-132-motoren som yter 32.500 pund skyvekraft med etterbrenner og har de samme lett gjenkjennelige drivstofftankene montert på oversiden av skroget.

Veteranen F-16: Akutt mangel på teknikere

Potent jubilant