Saab har nå kun Danmark igjen av Nato-landene å kjempe om når det gjelder nye jagerflykontrakter. (Bilde: Saab)
Saab har lyktes med å selge sitt kampfly Jas-39 Gripen til Sør-Afrika. Nå seiler svenskene opp som favoritt til å vinne forsvarskontrakten også i Brasil. (Bilde: Frans Dely)

Saab favoritt til storkontrakt

Mens Saab Automobile er på nedleggingens rand, kan det se ut som om navnesøsteren og forsvarsindustribedriften Saab AB får en god start på 2010.

I hvert fall er Saabs Jas-39 Gripen NG pekt ut som favoritt til å vinne anbudet om å levere minimum 36 kampfly til Brasil – en kontrakt som i ytterste fall kan tredobles over tid.

Lula avgjør

En rekke internasjonale medier har denne uka referert til avisa Folha de Sao Paulo som tirsdag skrev at forsvarsledelsen har avgitt sin rapport til regjeringen.

Der skal Gripen NG (next generation) blir anbefalt foran Boeing F/A-18 E/F Super Hornet og Dassault Rafale etter en helhetsvurdering av selve de kampegenskapene, innkjøpspris, levetidskostnader og industrielle avtaler.

Imidlertid er det president Luiz Inácio Lula da Silva som har siste ord i saken. Senest denne uka understreket Brasils utenriksminister Celso Amorim at dette er en politisk beslutning.

Handlet brukt

Kampen om kampflykontrakten i Brasil har på mange måter vært mer innholdsrik og tidkrevende enn den var i Norge der Saab som kjent tapte mot Lockheed-Martins F-35 Lightning II.

F-X, som anskaffelsesprosjektet heter, har pågått i snart ti år og det brasilianske flyvåpenet er blitt gradvis mindre operativt. Som en kriseløsning handlet de inn 12 brukte Dassault Mirage 2000 fra Frankrike i 2005 før F-X2 ble innledet.

Da deltok opprinnelig både EADS med Eurofighter, Sukhoi med Su-35 og Lockheed Martin med F-16.

Embraer foretrekker svensk

Hittil har Dassault vært ansett som favoritten til å vinne kontrakten. Spesielt etter at Lula og Frankrikes president Nicolas Sarkozy i september holdt en felles pressekonferanse der Lula fortalte at han ville kjøpe franske kampfly, mens Sarkozy på sin side ville handle brasilianske transportfly, nærmere bestemt C-390 som Embraer er i ferd med å utvikle.

Men et tilsvarende motkjøp har svenskene annonsert. Og det siden har Embraer annonsert at de foretrekker en avtale med Saab fordi dette gir de beste vilkårene for brasiliansk flyindustri.

Et annet moment som taler for Saab-kjøp, er det tradisjonelt sterke båndene – også militært, mellom Brasil og Sør-Afrika. Sistnevnte flyr nettopp Jas-39 Gripen C/D.