MOTOR

Potent jubilant

15. jan. 2010 - 17:02

RYGGE: 15. januar 1980 landet Norges første F-16 Fighting Falcon på Rygge.

På dagen 30 år etter ble kampflyet i dag feiret på et general- og veterantungt arrangement på Rygge flystasjon.

Mange av dem som tidligere jobbet med F-16 deltok på 30-årsfeiringen på Rygge i dag. Foto: Per Erlien Dalløkken

F-16-veteraner

For 30 år siden var det Steinar Berg som satt bak stikka da han fløy F-16B-maskinen hjem fra Fokker-fabrikken i Nederland.

Berg reiste til USA som testpilot i april 1977 og var den første nordmannen som fløy jagerflyet.

– Jeg er ikke overrasket, heller bare fornøyd, med at flyet fortsatt er med oss etter 30 år. Vi visste i 1980 at vi hadde å gjøre med noe av det ypperste av teknologi og at det med oppgraderinger ville ha en lang levetid, sier Berg (67 i neste uke) til Teknisk Ukeblad.

Steinar Berg var første nordmann som fløy F-16. Foto: Per Erlien Dalløkken

På jubileumsdagen var det en annen F-16-pioneer, Hans Magnus Lie (66) som fløy jubilanten til Rygge. Lie var en av de fire første til å ta i bruk kampflyet. I dag satt riktignok den pensjonerte obersten med et bredt glis i baksetet, mens oberstløytnant og sjef for 332 skvadron i Bodø, Øivind Gunnerud, satt bak stikka.

Bedre nå

Statssekretær Espen Barth Eide i Forsvarsdepartementet påpekte i sin gratulasjonstale at det ikke er en skrøpelig jubilant som blir feiret.

– Som våpensystem er F-16 i dag bedre enn noensinne, det er det bred faglig enighet om. Det skyldes selvsagt de nye systemene, våpen og sensorer, som er bygget inn i skroget. Perioden 2016-2020 vil være et optimalt tidspunkt for utskifting. Før skrogtrettheten blir for stor og timet i forhold til erstatteren F-35. Men vi kan ikke tillate at kapasiteten går ned i inn/utfasingsperioden. Kampflyene er en av de aller viktigste strategiske ressursene vi har, sa Barth Eide.

Han påpekte at F-16 ble produsert i mer enn 4.500 eksemplarer. Det ble kjøpt av mange land og er fortsatt kampflyet med flest enheter i operativ drift. Gjennom kjøpet har Norge knyttet svært tette samarbeid med andre F-16-land og oppnådd både økonomiske og operative gevinster.

– Denne tradisjonen ønsker vi å ta videre i F-35-programmet. Det er viktig å reflektere rundt det vi har lært av F-16-anskaffelsen, sa statssekretæren.

Norges beste våpenkjøp

Både Barth Eide, sjef for Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO), generalmajor Trond Karlsen og generalinspektøren for Luftforsvaret, generalmajor Stein Erik Nodeland, mener det er all grunn til å gratulere dem som på 70-tallet gjorde anskaffelsesbeslutningen.

– Det er trolig Forsvarets beste våpenkjøp. Våre block 10/15-fly har ved utgangen av 2009 fløyet 314.000 timer som tilsvarer rundt 36 år kontinuerlig flyging, fortalte Karlsen.

Det begynner å bli noen år siden sist Hans Magnus Lie har klatret ut av cockpiten av en F-16. Den pensjonerte obersten har vært med kampflyet helt siden starten. Foto: Per Erlien Dalløkken

Siden introduksjonen i 1980 har de norske F-16-maskinene vært gjennom en rekke oppgraderinger. Etter midtlivsoppdateringen på midten av 1990-tallet og senere M2, M3 og M4 er man nå i gang med M5. Også en del fly har eller skal få nye vinger. Men selv med forbedrede motorer, topp avionikk, sensorer og våpen,

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre

– Flyene begynner å merke alderen. Men vi må ta høyde for at de skal feire 40-årsjubileum også, selv om det kanskje blir i kombinasjon med at de fases ut, sa FLO-sjefen.

Tror på F-35

Generalinspektøren fortalte at når han tenker på F-16, tenker han på ny teknologi og tilpassingsevne.

– Spitfire var high tech da Norge anskaffet det, og F-16 kom med helt banebrytende teknologi og ytelser. Jeg er fornøyd med valget av F-35 som vil flytte enda noen nye grenser, sa Nodeland.

Nodeland trakk fram hvordan små F-16-land har stått sammen og fått stor tyngde i videreutviklingen av våpensystemet. Det har gitt tilgang til teknologi og kompetanse til en helt annet kostnad enn dersom Norge sto alene. Og i kjølvannet har det kommet en felles kampstyrke som er unik internasjonalt.

Dette mener også veteranen Steinar Berg blir viktig for dette århundrets flykjøp:

– Jeg tror F-35-programmet kan bli like vellykket som F-16-programmet dersom man klarer å videreføre suksessfaktorene fra den gang, da vi kjøpte en 72/998-andel i utviklingskostnadene. Det er den samme fabrikken og publikummet i dag. Vi får bare håpe at nederlenderne og danskene ikke finner på noe dumt, sier Berg og sikter til at disse nært tilknyttede F-16-landene ennå ikke har bestemt seg for en erstatter.

FEIRING: Espen Barth Eide, statssekretær i Forsvarsdepartementet, og Stein Erik Nodeland, generalinspektør for Luftforsvaret, under 30-årsmarkeringen for de norske F-16-flyene.
Statssekretær Espen Barth Eide i Forsvarsdepartementet og generalmajor Stein Erik Nodeland som er sjef for Luftforsvaret. Foto: Per Erlien Dalløkken Per Erlien Dalløkken

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.