KNM Maud på den første seilasen i nærheten av DSME-verftet på Geoje i Sør-Korea i desember.
KNM Maud på den første seilasen i nærheten av DSME-verftet på Geoje i Sør-Korea i desember. (DSME)

KNM MAUD

Forsvarets forsinkede skip ble skadet under testing i Sør-Korea

Ligger an til to års forsinkelse for KNM Maud.

Forsvarets nye logistikk- og støttefartøy, KNM Maud, skulle etter kontrakten blitt levert 30. september 2016.

Etter gjentatte forsinkelser ble en ny tidsplan for prosjektet vedtatt i fjor høst. Den sa at skipet skulle leveres innen 30. april i år. Heller ikke denne fristen ble holdt. 

Ifølge Forsvaret skyldes den siste forsinkelsen at skipet er blitt skadet. Nå ser det ut til at skipet i stedet blir levert en gang i sommer og kan seile hjem til Norge i løpet av høsten.

Skadet under testing

Like før jul for fem måneder siden var KNM Maud på jomfruferd og prosjektledelsen meldte om meget positive resultater. Fartøyets grunnprestasjoner så ut til å svare til kravene.

Dette var den første korte sjøprøven for å teste framdriftssystemer. Siden var det planlagt to større testseilaser før overlevering. Det er i forbindelse med dette at skipets hovedmaskineri er blitt skadet.

– Vurderingen fra verftet tilsier leveranse i løpet av sommeren, opplyser Forsvarsmateriell til Skipsrevyen.

Forsvaret vil gjennomføre nødvendig trening og utsjekk av personell før hjemseilas høsten 2018 - to år etter at skipet egentlig skulle vært levert.

Når skipet kommer til Norge, skal det etter planen testes i ytterligere et år før reklamasjonstiden går ut. Samtidig skal det operasjonaliseres gjennom trening og øving av besetningen.

KNM Maud skulle etter den siste planen blitt levert innen 30. april. Foto: DSME

– Det er viktig for oss at fartøyet oppfyller kravene både med hensyn til sikkerhet og kvalitet som Forsvaret og Forsvarsmateriell har satt før overlevering gjennomføres. Vi har medarbeidere på plass i Sør-Korea som følger opp at innsatsen i ferdigstillingen fra verftet og andre involverte er i henhold til krav og forventninger, sier Thomas T. Wedervang, sjef for maritime kapasiteter i Forsvarsmateriell, til magasinet.

Startet for tre år siden

KNM Maud er bygget av Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME). Verfet ligger på øya Geoje, en times biltur sør for Busan i Sør-Korea.

Siden byggestart i mai 2015 har det kommet mange negative meldinger fra DSME. Blant annet skal prosjektet indirekte ha blitt rammet av to branner på verftet i 2015. 

Så, i september i fjor, gikk Forsvarsdepartementet ut med en kortfattet melding med tittelen «Ny leveringsdato for KNM Maud». Der het det:

– Verftet har over tid hatt en utfordrende økonomisk situasjon og den sør-koreanske regjeringen har bidratt med flere redningspakker. Det er i hovedsak denne situasjonen som har påvirket fremdriften i prosjektet.

Pågått 16 år

Det 181 meter lange fartøyet KNM Maud, som blir Forsvarets største, skal bidra til at Marinen og Natos flåtestyrker kan operere over lang tid både i hjemlige og internasjonale farvann.

Illustrasjon av KNM Maud sammen med en fregatt i Fridtjof Nansen-klassen. Bilde: Forsvaret

Sjøforsvaret beskriver oppdraget slik: Å gi kampsystemene økt tilgjengelighet og utholdenhet gjennom å utføre logistikkoperasjoner der fartøyene befinner seg. Det handler for eksempel om drivstoff, reservedeler, ammunisjon og sanitet. Støttefartøyet har dessuten hangarkapasitet til to NH90 kystvakt/fregatt-helikoptre.

Forsvarets evne til sjøbasert støtte har vært og er begrenset. Forgjengeren KNM Valkyrien ble faset ut allerede i juni 2015 etter 21 års tjeneste. 

Arbeidet med å skaffe nytt logistikkfartøy har pågått siden 2002. FLO startet planarbeidet i 2006 før «Prosjekt 2513» ble godkjent av Stortinget i 2009. DSME vant anbudskonkurransen i 2013. Skipet koster 235 millioner dollar, cirka 1,9 milliarder kroner.

Kommentarer (13)

Kommentarer (13)