FORSVAR

Finner ikke årsaken til oksygenproblemene på F-35

Får likevel fly som vanlig.

Det har vært et hypoksitilfelle siden 21. juni  også, men dette skal ha skyldtes en feil på oksygenmaska.
Det har vært et hypoksitilfelle siden 21. juni også, men dette skal ha skyldtes en feil på oksygenmaska. Bilde: Lockheed Martin
31. aug. 2017 - 11:00

Samtlige F-35, inkludert de norske, sto på bakken i elleve dager i juni som følge av at fem flygere på kort tid hadde meldt fra om symptomer på oksygenmangel (hypoksi) under treningsturer med kampflyet. 

21. juni ble flytreningen på flybasen Luke gjenopptatt, dagen etter den første akrooppvisningen i Paris.

Det skjedde med en del operasjonelle begrensninger. Onsdag 30. august ble disse fjernet og flyene kan nå fly som normalt, uten at de dermed er friskmeldt:

Dette skjer nemlig på tross av at man ennå ikke har funnet rotårsaken til problemene. 

Grundig granskning

– Vi har lært mye de siste par månedene. Selv om vi ennå ikke har klart å identifisere én enkeltstående årsak, har vi eliminert flere potensielle årsaker til tungpust og karbonmonoksid-inntak, samt at vi har forbedret en del rutiner og treningsprosedyrer, skriver Brook Leonard, som er sjef for 56. fighter wing på Luke, i en pressemelding.

Det er grunnen til at operasjonelle begrensningene nå oppheves, inkludert et tak på 25.000 fot. 

Det har vært et tilfelle av hypoksilignende symptomer siden 21. juni også ifølge Defense News, men dette er allerede fastslått skyldtes feil på en ventil på flygerens oksygenmaske og at det ikke noen kobling til hendelsene tidligere i vår.

OBOGS-komponentene i et F-35. <i>Foto:  Honneywell</i>
OBOGS-komponentene i et F-35. Foto:  Honneywell

Et bredt sammensatt team av ingeniører, teknikere og spesialister innen flymedisin fra Lockheed Martin, F-35s flernasjonale programkontor (JPO) og Air Force Research Laboratory har gransket hendelsene. Også Norge har stilt med egne ingeniører.

Sentralt er selvsagt oksygensystemet, det som kalles «On-Board Oxygen Generating System» (OBOGS). Flight Global skriver at det er gjennomført testing av OBOGS montert om bord i fly, men at det gjenstår å teste disse opp mot fabrikknye systemer.

En Raptor gikk tapt

De 55 F-35A-flyene sto parkert på Luke som et føre-var-tiltak. Alle de fem flygerne landet trygt og reserveoksygensystemet fungerte som det skulle. Samtidig har det kommet fram at oksygenmangel har vært et problem i F-35 i mange år, med minst 23 rapporterte tilfeller siden 2011.

Samtidig skal det sies at dette ikke noen unik problemstilling for F-35. Da USA for snart sju år siden mistet sitt fjerde F-22A Raptor, ble svikt i oksygentilførselen pekt ut som en medvirkende årsak til ulykken. På dette tidspunktet var ikke reserveoksygensystemet designet slik at det slo inn automatisk.

Det norske kampflyprogrammet har tidligere fortalt Teknisk Ukeblad at vårens kansellerte treningsflygninger førte til nyttig trening på bakken. Blant annet dreier det seg om å oppdatere seg på sikkerhetsprosedyrer og å gjennomgå egentrening for å oppfriske hvilke symptomer kroppen gir ved oksygenmangel. Alle mennesker vil oppleve forskjellige symptomer på oksygenmangel, og det er svært viktig for piloter å kjenne sine egne.

Oksygenproblemene vil ikke forsinke leveransene til Norge, som nå har mottatt alle de sju treningsflyene som skal forbli i den flernasjonale flypoolen i Arizona. Etter planen skal de tre neste flyene flys rett til hovedflystasjonen i november.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.