FORSVAR

Ny nedtur: Nederland kaprer nytt F-35-oppdrag foran Norge 

AIM Norway: Nederlandske konkurrenter får mer hjelp fra myndighetene.

Et av det nederlandske luftforsvarets på sitt første hjemmebesøk over Rotterdam for et drøyt år siden. Da ble det blant annet gjennomført tre ukers støytesting.
Et av det nederlandske luftforsvarets på sitt første hjemmebesøk over Rotterdam for et drøyt år siden. Da ble det blant annet gjennomført tre ukers støytesting. Bilde: Frank Crébas/ Bluelife Aviation
30. aug. 2017 - 05:30

Når den europeiske F-35-flåten nå skal bygges opp, er det nederlendere som besørger kampflylogistikken.

Det er klart etter at det amerikanske forsvarsdepartementet tidligere i august besluttet å legge distribusjons- og varelagersenteret for Europa til Nederland.

Det betyr samtidig at norsk industri nok en gang går glipp av verdifulle F-35-oppdrag. Men i denne anbudsrunden har ikke konkurransen skjedd på like vilkår, ifølge AIM Norway.

– Konkurrerte på lik linje

Generalmajor Morten Klever, som er direktør i Kampflyprogrammet, skriver i en epost til Teknisk Ukeblad at at norsk industri også i denne saken konkurrerte på lik linje med de andre partnerlandenes industri. Alle oppdrag i partnerskapet tildeles på bakgrunn av en utlyst konkurranse (RFI).

– Fra Norge var det bare AIM Norway som valgte å svare på RFI-en under visse forutsetninger. I henhold til prosedyren i partnerskapet ble det gitt en anbefaling fra det flernasjonale programkontoret («Joint Program Office», JPO) til det amerikanske forsvarsdepartementet, som fattet en endelig beslutning, opplyser Klever.

Administrerende direktør Ove Haukåssveen i AIM Norway er ikke overrasket over at det var Nederland som vant fram med sitt tilbud: 

– Det har vært en helt annen satsing fra nederlandske myndigheter på distribusjons- og varelagersenter enn det har vært fra norske. De var for eksempel tidlig ute med å posisjonere seg med et eget selskap for denne satsingen, sier Haukåssveen.

– Ikke like konkurransevilkår

AIM-direktøren forteller at nederlandske myndigheter etablerte et selskap for omtrent tre år siden, heleid av det nederlandske forsvarsdepartementet, ene og alene for å posisjonere og sikre denne virksomheten i Nederland.

Det nye senteret etableres i Woensdrecht sør i Nederland, 40 kilometer nord for Antwerpen i Belgia, og skal være i drift i september 2019.

På denne flybasen har det nederlandske luftforsvaret fra før et logistikksenter for F-16, og det har vært jobbet målrettet for å utvikle dette til overgangen til F-35.

– Selskapet ble bemannet med erfarent logistikkpersonell som har hatt direkte tilgang til programkontoret for F-35. Norsk industri ved AIM Norway mottok en forespørsel fra JPO gjennom Forsvarsdepartementet med noen ukers frist til å besvare RFI-skjemaene. Norsk industri har følgelig ikke kunnet konkurrere på like vilkår, forteller Haukåssveen.

14 til Nederland, 0 til Norge

Det er ikke første gangen nederlandsk industri kaprer lukrative F-35-oppdrag foran snuta på norske bedrifter. For eksempel var det nederlandske Fokker Technologies som i 2014 vant den første produksjonskontrakten til den nye F-35-bremseskjermen, selv om Norge alene fram til da hadde finansiert utviklingen av skjermen som norske fly blir først til å bruke når de tre første flyene kommer til Ørland i november.

En økonomisk mer betydningsfull nedtur kom i november i fjor, da F-35s flernasjonale programkontor (JPO) offentliggjorde første runde av vedlikeholdskontrakter. I denne konkurransen deltok AIM Norway og Kongsberg Gruppen med underleverandører, uten å vinne en eneste kontrakt. Nederland vant 14.

Det har vel ikke mer enn symbolverdi, men vi kan også nevne at Nederland snappet «AN»-betegnelsen, slik at de norske flyene omtales som AM-1 og oppover. Nederlands første fly, AN-1, fløy første gang allerede 6. august 2012.

Også når det gjelder produksjonskontrakter har det vært ytterst få lyspunkter for norsk industri i det siste. Ved vår gjennomgang fra mars i år var status at norsk industri hadde kriget seg til en andel på rundt fem prosent av anskaffelseskostnaden, beregnet til 71,5 milliarder kroner. Det er på dette nivået det har ligget de siste sju-åtte årene.

Bremseskjermtesting på flybasen Edwards

Skal flyttes og selges

Programkontoret understreker at oppdragene som nå er tildelt innenfor kategoriene lager og reparasjon ikke stenger døra for framtidige vedlikeholdsoppdrag for industrien i andre F-35-land. Enten det er snakk om partnerland, som Norge, eller eksterne kunder (FMS).

For tre år siden vant AIM Norway en anbudskonkurranse om å utføre vedlikehold på F135-motorer, som sitter i F-35, sammen med tilsvarende sentre i Tyrkia og Nederland. Det første skal være oppe og stå i Tyrkia neste år, mens Norge og Nederland følger rundt 2020-2021.

AIM er i ferd med å flytte fra Kjeller til Rygge. Parallelt skal selskapet etter planen få nye eiere etter at regjeringen har fått fullmakt fra Stortinget til å selge statens aksjer i AIM Norway. 

Forsvarsdepartementet har samtidig understreket at de kun selger dersom de finner en kjøper som vil videreutvikle selskapet. Uansett er finansiering av motordepotet knyttet til denne prosessen.

– Dette er planlagt gjennom mange år, og vi som selskap er klare til å bygge opp det som behøves, sier Haukåssveen.

AIM Norway var tidligere kjent som Luftforsvarets hovedverksted Kjeller fram til det ble et statsforetak 15. desember 2011. AIM står for «Aerospace Industrial Maintenance».

  • Canon, ikke kanon:
    AN-1 og AN-2 krysset Atlanteren første gang i mai i fjor sammen med et av Nederlands to KDC-10-tankfly og ble møtt av et Gulfstream IV fra «Koninklijke Luchtmacht».
    AN-1 og AN-2 krysset Atlanteren første gang i mai i fjor sammen med et av Nederlands to KDC-10-tankfly og ble møtt av et Gulfstream IV fra «Koninklijke Luchtmacht». Foto: Frank Crébas/ Bluelife Aviation
    Bli med F-16 i jakten på to F-35

Australia

Logistikk kan ikke tas lett på når den europeiske F-35-flåten de kommende årene skal bygges opp:

– Vårt oppdrag er å levere og vedlikeholde et rimelig, kapabelt og kampklart våpensystem som gir amerikanske og allierte styrker et overtak på slagmarken. For å lykkes med det, er vi nødt til å sørge for å få de riktige delene levert til riktig tid, understreker JPO-sjef Mat Winter i en pressemelding.

Mens det altså er Nederland som skal huse det europeiske varelageret, er det Australia som er tildelt logistikksenteret for Asia-Stillehavet-regionen og som skal betjene flyvåpnene til Sør-Korea og Japan i tillegg til Australia. De trener sammen med norske mannskap på Luke i dag og skal utplassere de første av 72 planlagte F-35A i Australia neste år.

Japan rullet ut det første av 38 F-35A de skal sluttmontere selv på Mitsubishi-fabrikken i juni. Sør-Korea skal etter planen motta sine første fly av 40 bestilte F-35A i løpet av 2018.

Selv om Nederland har hatt testfly i lufta i over fem år, skal de etter planen ikke flytte hjem operative fly før i 2019. De første flyene blir stasjonert på Leeuwarden nordvest i Nederland. Den andre basen, Volkel, ligger sørøst i landet og blir satt opp med F-35 i 2021.

Det sjuende norske F-35A-flyet etter at det ble fløyet fra Lockheed Martin-fabrikken til flybasen Luke 29. juni. <i>Foto:  Staff Sgt. Jensen Stidham</i>
Det sjuende norske F-35A-flyet etter at det ble fløyet fra Lockheed Martin-fabrikken til flybasen Luke 29. juni. Foto:  Staff Sgt. Jensen Stidham

Norge har mottatt alle de sju F-35-kampflyene som skal brukes til øving og trening i USA. Fly nummer åtte, ni og ti, altså AM-8, AM-9 og AM-10, skal om et par måneder flys direkte fra Lockheed Martin-fabrikken til den norske hovedflystasjonen.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.