INDUSTRI

Finland bygger verdens første isbryter på LNG

Utviklet av Aker Arctic.

Kraftkar: Isbryteren skal trenge gjennom 1,8 meter tykk is i 4 knops fart. Den kan gå i 10 dager på gass før de to tankene på totalt 800 m3 er tomme eller den må bytte til diesel.
Kraftkar: Isbryteren skal trenge gjennom 1,8 meter tykk is i 4 knops fart. Den kan gå i 10 dager på gass før de to tankene på totalt 800 m3 er tomme eller den må bytte til diesel. Bilde: Aker Arctic
Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
10. juni 2014 - 12:22

Isbryteren er utviklet av Aker Arctic i samarbeid med det finske transportministeriet.

Fartøyet bygges nå ved Arctech-verftet i Helsingfors, med levering neste høst.

Ikke uventet er det Wärtsilä som skal levere LNG-motorene, som kan gå på både gass, marin diesel eller en blanding.

Finske motorer

Leveransen fra Wärtsilä omfatter en 8-sylindret Wärtsilä 20 DF, to 9-sylindrete 34 DF og to 12-sylinders 34 DF-motorer. De fem motorene skal leveres til verftet våren 2015.

To LNG-tanker vil til sammen romme 800 m³.

Drivstofftankene for marin diesel er på 2500 m³. Det gir skipet en operasjonstid på 10 dager på LNG og 20 dager på diesel.

Les også: Rem bestiller isklar konstruksjons- og ankerhåndterer fra Vard

193 tonn bollard pull

Skipet blir 110 meter langt, 24 meter bredt og dypgang på 8 meter. Trekkraften (bollard pull) skal være på 193 tonn.

Det er designet til isbryterklasse PC4 med forsterkninger i kritiske områder. PC 4 betyr at isbryteren er designet for helårs operasjoner i tjukk ettårsis med innslag av eldre is.

Isbryteren designes for å bryte 1,8 meter tjukk is med en hastighet på 4 knop. Med 9,2 knops fart kan is inntil 0,87 meter brytes.

– De nyeste isbryterne blir de teknisk mest sofistikerte og bygges spesielt med tanke på de krevende isforhold i de nordligste deler av Det baltiske hav. Ved å kunne gå på LNG vil det bli den mest miljøvennlige isbryter som hittil er bygget, sier Esko Mustamäki, administrerende direktør ved Arctech Helsinki Shipyard i en pressemelding.

Les også: Norske skipsutstyrsprodusenter håver inn kontrakter

Kraft

Skipet vil ha en samlet motoreffekt på 22 MW. Fartøyet får to azimuth-propeller i akterenden og en forut, med samlet effekt på 19 MW.

Levetiden er satt til minst 50 år. Det blir mulighet for å lande med helikopter på vinsjedekket i nødstilfeller.

Det skal også ha eget personelloverføringsanordning fra skip-til skip.

Oljevern

Oljeoppsamling skal kunne skje i inntil 2 meter signifikant bølgehøyde og i forhold som tilsvarer 95 prosent av de rådende baltiske vindforhold.

Oljeoppsamlingskapasitet i is er også spesifisert i kontrakten. Oppsamlingstanken er på 1300 m³.

Les også:

Rolls-Royce med nytt offshoredesign for canadisk rederi

Superbru over Norges dypeste fjord skal tåle en skipskollisjon

Havyard skal bygge batterihybrid for Arktis  

Del

Kommentarsystemet er deaktivert

Kommentarsystemet leveres av en ekstern leverandør, og kan ikke lastes inn uten at informasjonskapslene er aktivert. Endre dine Personvern/cookies innstillinger for å aktivere kommentering.