Embraer-fly, som denne ERJ-145, med BMI Regional-dekor blir etter hvert et vanlig syn på Sola, Kvernberget, Evenes og Langnes. (Bilde: Wikipedia)

BMI REGIONAL

Etablerer to oljeflyruter i Norge på kort tid

Briter trapper opp.

For en uke siden startet BMI Regional opp flyrute mellom Aberdeen og Kristiansund lufthavn Kvernberget.

Men de oljerelaterte flygningene stopper ikke der.

23. januar 2014 åpner BMI Regional en ny rute mellom Stavanger og Nord-Norge, melder selskapet.

Ba om flyrute på ONS

Den nye flyruta er et svar på rapporten «Fly Arctic» som ble presentert under ONS Norway for et par uker siden.

Bak rapporten stod flere kommuner som hadde kartlagt reisebehovet i 800 bedrifter med et samlet reisebudsjett på 2,8 milliarder kroner årlig.

De pekte på behovet for flyforbindelse mellom Stavanger og Nord-Norge, men med mindre flytyper enn Boeing 737-maskinene Norwegian og SAS opererer innenriks i dag.

Under pressekonferansen i forbindelse med ONS Norway, ble det vist til Embraer 145 med 49 seter som et aktuelt fly å bruke for å sikre lønnsomhet for flyruta.

Og det er nettopp slik det blir.

Airbus-historien komprimert: Sju jomfruferder i én video

Satser i Skandinavia

BMI Regional, som har en flåte bestående av fire 37-seters ERJ-135 og 14 49-seters ERJ-145, skal bruke de sistnevnte på ruta som vil gå fra Stavanger lufthavn Sola til Harstad/Narvik lufthavn Evenes og videre til Tromsø lufthavn Langnes.

Dette blir den andre oljerelaterte flyruta BMI Regional etablerer på kort tid.

28. august startet flyselskapet opp ruta mellom Aberdeen og Kristiansund med fem ukentlige flygninger. Her benyttes ERJ-135.

Ved siden av å etablere nye forbindelser mellom industribyer på hver side av Nordsjøen, har BMI Regional også flygninger mellom UK og Gøteborg, Billund, Esbjerg og København.

Les også: Det nye Braathens-flyet er snart i lufta

Nytt eierskap

BMI Regional har baser på East Midlands Airport, sør for Derby og Nottingham, og i Aberdeen.

Den regionale aktiviteten i BMI ble i fjor sommer solgt fra IAG (International Airlines Group som ble etablert ved sammenslåingen av British Airways og Iberia) til Sector Aviation Holdings.

Dette skjedde noen måneder etter at IAG kjøpte BMI fra Lufthansa som i sin tur hadde kommet til deler av eierskapet i BMI via SAS.

Les også:

Britiske flygere vil studere norske helikopteroperasjoner

Slik kan vi reise på luftputer i 1100 kilometer i timen

Snart er F-35-prisen klar