I juli ble PW1500G-motorene på FTV1 (first flight test vehicle) startet opp for første gang. Etter taksetesting og en tur innom lakkeringshangaren skal FTV1 være klar for lufta i løpet av kort tid. (Bilde: Bombardier)
Det første skroget til et produksjonsfly er nettopp ferdigstilt. Det produseres i Irland og sendes over til Canada for sluttmontering. (Bilde: Photographer:Leo Murray)
(Bilde: Bombardier)
På Cseries heter den nye Pratt & Whitney-motoren PW1500G. Samme motor skal også benyttes på Mitsubishi MRJ, Irkut MS-21 og på de remotoriserte versjonene av Airbus A320 og Embraer E-jet. (Bilde: Bombardier)

Bombardier CSeries

Det nye Braathens-flyet er snart i lufta

Det nærmer seg jomfruferd for Bombardier CSeries.

Bombardiers nye passasjerfly, CSeries, gjør klart for første flygning.

I juli ble flyets PW1500G-motorer fyrt opp første gang. Og siden i forrige uke har flyet kjørt for egen maskin på rullebanen på Mirabel lufthavn.

Bombardier har ikke satt noen dato for jomfruferden, annet enn at det vil skje i nær fremtid.

Les også: A350 er i lufta

Ny motor

CSeries er et kort- og mellomdistansefly som kommer i to utgaver, CS100 og CS300, med 110 til 160 seter. CS100 er først ut.

På Mirabel, like vest for Montréal i provinsen Québec i Canada, har også motorprodusenten Pratt & Whitney et nytt anlegg.

P&Ws nye girede turboviftemotor skal under vingene på CSeries. På CS100 leverer den 104 kN skyvekraft.

GKN Aerospace Norway på Kongsberg leverer akslinger til den såkalte Pure Power-motoren.

Les også: Nå har F-35-motoren flere norske deler

Først til Sverige

Under flyshowet på Le Bourget i Paris i 2011 bestilte Braathens Aviation ti CSeries fordelt på fem CS100 og fem CS300 med opsjon på ytterligere ti fly.

Disse flyene skal fly for konsernets Malmö Aviation og skal erstatte selskapets Avro RJ 100-maskiner.

Men kanskje kan den nye flytypen fly på norske lufthavner også. Iallfall varslet Braathens Aviation-eier, Braathens-arving Per G. Braathen, tidligere i år at han har ambisjon om å være på plass med flyruter i Norge i løpet av to til tre år.

160 seter

I mars i år ble den første, nesten ferdige CS100 rullet ut.

CSeries var i utgangspunktet myntet på 100-150-setersmarkedet – et segment storaktørene Boeing og Airbus i stor grad har prioritert vekk og slik sett latt døra stå åpen for selskaper som for eksempel Bombardier, Embraer og Sukhoi.

Men under seremonien i mars varslet Bombardier samtidig at de vil lage en tettpakket versjon av CS300 som vil kunne romme 160 passasjerer. Dermed er setekapasiteten i klasse med eksempel A319 og B737-700.

Neste høst

Større og mindre forsinkelser er det alltid når nye fly skal ferdigstilles, testes og settes i drift. Så er også tilfellet med CSeries.

Så sent som i slutten av november 2011 opplyste Bombardier at de var i rute til å fly flyet første gang året etter, altså sent i 2012.

Da var planen å levere de første flyene ved årsskiftet 2013/2014.

Under avdukingen i mars, ble det sagt at første flygning var berammet til juni. Nå heter det altså at denne begivenheten vil skje i løpet av de kommende ukene.

I utgangspunktet skal flytestprogrammet vare i ett år. Så dersom ikke også dette vil ta noe lengre tid enn planlagt, vil første leveranse til Braathens Aviation skje høsten 2014.

Les også:

Her starter Hærens største prosjekt

Slik kan de bygge ny pir samtidig som flyplassen går for fullt