IT

Enkle inngrep gir mobilkameraet Kinect-funksjon

Utviklet av Microsoft.

13. aug. 2014 - 20:18

Under årets Siggraph-konferanse for digital grafikk og interaktivitet, viste Microsoft Research fram en spennende ny måte å implementere Kinect-teknologi ved å modifisere vanlige 2D-kameraer.

Mobilkameraene er utbredte og anvendelige. Nylig skrev vi om at mobilkameraer gjøres til varmesøkende kamera. Denne gangen er det dybdesynet som gjelder.

Les også: Nå skal USB-pluggen byttes ut

Billig alternativ

I forskningsrapporten til Microsoft Research, melder de at eksperimentene deres viser en nøyaktighet som er sammenliknbar med kommersielle dybdekameraer, men med dramatisk redusert kostnad, strømforbruk og formfaktor.

– Selv om dybdekameraer er i ferd med å bli en forbruksvare i større grad, har de fortsatt til gode å forbigå allestedsnærværelsen til vanlige 2D-kameraer som nå er brukt i de fleste av våre mobile enheter, og stasjonære datamaskiner, står det i rapporten.

Inngrepet kan i utgangspunktet utføres på så og si alle 2D-kameraer inkludert enkle web-kameraer, skal vi tro Microsofts forskningsavdeling.

Tidligere har vi også omtalt Project Tango som gjør at mobilen kan forholde seg til omgivelsene i 3D.

Les også: Se hva studentene fikk til med et Kinect-kamera, 900 plastpinner og litt elektronikk

Fruit Ninja med håndbevegelser og et modifisert web-kamera.
Fruit Ninja med håndbevegelser og et modifisert web-kamera.

Dybdeinngrep

Noen få inngrep i maskinvaren må til for å oppnå dybdekamera-funksjonalitet. For det første må alle infrarød-filter (NIR) fjernes og erstattes med et båndpassfilter og power-LED som begge skal operere i et smalt NIR-spekter.

LED-lysene plasseres i en ring rundt kameraet for å sørge for jevnere belysning.

Båndpassfilteret slipper gjennom signaler innenfor et visst frekvensområde og svekker signaler på frekvensene utenfor det ønskede spekteret.

TEST: Nokia Lumia 1520:  Gigantisk Nokia med kjempekamera

Modifisert smarttelefon med NIR LED-ring, båndpassfilter og et 3D-printet mobildeksel.
Modifisert smarttelefon med NIR LED-ring, båndpassfilter og et 3D-printet mobildeksel.

Algoritme-program

Programvaren skal ifølge rapporten lære seg å tolke interaksjon med mennesket gjennom algoritmer.

– Vi tenker ut en algoritme som lærer sammenhengen mellom pikselintensitet og dybdemålinger, skriver forskerne.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Selv om oppskriften på maskinvaren er grei å rekonstruere, kan det likevel hende at Microsoft vil velge å holde programvaren tett til brystet. Her skal nemlig mye av magien ligge.

– Algoritmen vår gjør oss i stand til å gjøre praktisk talt alle kameraer om til et sanntids dybdekamera for scenarioer med menneskelig oppfatning og interaksjon, uten høy energiforbruk, plass og kostnad.

På spekulasjonssiden, kan det bli spennende å se om Microsoft vil vurdere å implementere dette i sine egne mobiler og Surface-brett i framtiden for å skille seg ut med å tilby gestikulering i tillegg til touch.

Mer detaljerte opplysninger og en mer detaljert forskningsrapport kan du finne på Microsoft Researchs nettsider.

Programvaren lærer seg å gjenkjenne interaksjon med menneskekroppen. Microsoft Research
Les også:

Disse merkelige patentene gir amerikanerne hodepine

10 triks for bedre wifi hjemme

Slik ble datahacking fremstilt i 80-tallsfilmer  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.