ELBILBATTERI

Energigigant investerer i batteriteknologi for lynrask lading

Skal kunne lade elbilen på fem minutter.

StoreDots teknologi skal gjøre det mulig å lade elbilen på minutter.
StoreDots teknologi skal gjøre det mulig å lade elbilen på minutter. Foto: BP/Storedot
Marius ValleMarius ValleJournalist
23. mai 2018 - 19:00

Det begynner å bli lenge siden BP sto for «British Petroleum». Og selv om BP fremdeles er en av de aller største aktørene innen olje og gass, ser de også på andre muligheter.

Tirsdag ble det kjent at BP investerer 20 millioner dollar i israelske StoreDot. De utvikler batteriteknologi som skal muliggjøre ultrahurtig lading av elbiler og annet som går på batteri.

Allerede neste år skal StoreDot angivelig kommersialisere teknologien sin i bærbar forbrukerelektronikk. Det sørge for at mobilen lades på sekunder.

StoreDots teknologi er allerede kjent. Den er basert på litiumionbatterier som skal kunne lades nærmest som en superkondensator, men samtidig lades ut som et tradisjonelt batteri.

Flash-batteri

Teknologien kalles Flash Battery, og utvikles i disse dager med tanke på bruk i elbiler. 

Det ser også ut til at det er elbiler som er hovedfokus for BP. Nestlederen for BP Ventures, David Gilmour, sier i en pressemelding at elbilteknologi er i rask utvikling, og at BP Ventures ønsker å finne og investere i selskaper de tror er helt i front i industrien.

– StoreDot har vist betydelig fremdrift i utviklingen av ultrarask lading, både for bruk innen mobilteknologi og kjøretøy, sier Gilmour.

Han legger til at de også ønsker å være en strategisk partner med tanke på å få teknologien ut fra laboratoriet og over i kjøretøy.

BP investerer i elbilteknologi

Dette er ikke den første investeringen BP gjør i mulig viktig teknologi til fremtidens biler. De har også inngått et samarbeid med NIO Capital om å utforske muligheter innen avansert mobilitet. NIO Capital er et datterselskap av den ferske kinesiske elbilprodusenten NIO.

De har også investert penger i Freewire Technologies, som tilbyr levering av hurtiglading til biler ved hjelp av mobile batteripakker som bestilles via en app.

I tillegg opererer BP et nettverk av ladestasjoner ved noen av sine bensinstasjoner i Storbritannia. 

StoreDot har planer om å etablere seg som en volumprodusent av batterier. Dette ved å bygge en fabrikk kalt OneGiga, som skal kunne produsere en årlig kapasitet på en gigawattime. Produksjonskapasiteten skal være skalerbar til inntil 10 gigawattimer. Fabrikken skal etter planen åpnes i 2022.

Nøyaktig hvor den skal bygges er imidlertid ikke kjent. På sine nettsider skriver de at Kina, USA og Europa er aktuelt, så lenge eiendommen er stor nok og det er kort vei til viktige råvarer. 

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Demonstrert i fjor

StoreDot bruker proprietær design i sin teknologi, men skal produsere produkter som under utlading fungerer som vanlige litiumionbatterier. <i>Foto:  BP/Storedot</i>
StoreDot bruker proprietær design i sin teknologi, men skal produsere produkter som under utlading fungerer som vanlige litiumionbatterier. Foto:  BP/Storedot

StoreDots teknologi ble kjent i 2015, med påstander om at de i løpet av fem minutter skulle kunne lade batteriet nok til å kunne gi en elbil en rekkevidde på 480 kilometer.

Teknologien ble første gang demonstrert i fjor, og er publisert i en video på tjenesten Periscope.

Rent praktisk består teknologien av celler med proprietær nanoteknologi i et tradisjonell litiumionoppsett. Men det skal være mindre brannfarlig enn vanlige litiumionbatterier.

Nøyaktig hvordan effektene som trengs skal leveres til batteriet, og hvordan infrastrukturen skal se ut, er ikke klart. Men det er uansett sikkert at ladestasjonene som skal kunne lade slike batterier må kunne levere mange hundre kilowatt.

Krever ekstrem effekt

I 2015 skrev IEEE Spectrum at man siktet på ladestasjoner som kunne levere minst 200 kilowatt. Men skal du kunne lade for eksempel 100 kilowattimer på fem minutter vil du trenge en effekt på 1,2 megawatt i snitt.

Da skal i tillegg ledningsnettet mellom laderen og batteriet være dimensjonert for det, enten med eller uten kjøling.

Men siden det ikke er designet noen bil som benytter systemet, eller noen ladestasjoner er presentert, blir det foreløpig gjetting. I en artikkel om teknologien, skriver StoreDot imidlertid at batteriene kan lade med faktor 60C. 

BP ser i alle fall ut til å ha troen på teknologien, og skriver i sin pressemelding at ultrarask lading vil spille en nøkkelrolle i utbredelsen av elbiler verden over.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.