NYTT: Ungdommen sliter med sentral matematikk, viser tallene. (Bilde: colourbox.com)

Elevene kan mindre matte

Elever i norske videregående skole gjør det dårligere i matematikk og fysikk enn i 1998.

BLINDERN: Det viser resultater fra den internasjonale TIMSS-undersøkelsen, som ble presentert i Oslo i dag.

Tallene fra TIMSS Advanced, som er et prosjekt med det velklingende navnet "Trends in International Mathematics and Science Study", viser at tilbakegangen i elevenes prestasjoner er på et halvt standardavvik i begge fag.

Bekymret

Innen statistikk er dette en betydelig tilbakegang.

– I 1998 lå norske elevers prestasjoner omtrent på gjennomsnittet internasjonalt. Nå ligger de klart under snittet. Dette gir grunn til bekymring, sier Liv Sissel Grønmo, prosjektleder for TIMSS Advanced i Norge.

Liv Sissel Grønmo, prosjektleder for TIMMS Advanced i Norge.
Liv Sissel Grønmo misliker utviklingen. (Foto: Dag Yngve Dahle) Dag Yngve Dahle

I fysikk ligger norske elever fortsatt over gjennomsnittet, men også der er det snakk om en tilbakegang på de ti årene fra 1998 til 2008.

– I fysikk gjør vi det fortsatt relativt godt sammenlignet med andre land, mens vi gjør det relativt svakt i matematikk, sier Grønmo.

Elevene tror de er gode i matte

Slår svenskene

Tallene gjelder elever som tok matematikk og fysikk i 3. klasse i videregående skole, altså fagene 3MX og 3FY. Det er altså disse viderekomne elevene gjør det bedre i andre land enn i Norge.

Ser vi på 2008-resultatene, ser vi at russiske elever gjør det best i matematikk. Nederland tar 2.-plassen, mens Libanon og Iran følger deretter.

Norge finner vi på 7. plass, altså bak Libanon og Iran. Sverige gjør det enda dårligere enn Norge.

– For noen er det kanskje en slags trøst i at svenskene gjør det dårligere enn oss, sier Grønmo.

Dårligst ut kommer Filippinene.

Liv Sissel Grønmo, prosjektleder for TIMMS Advanced i Norge.
Andelen som kan veldig mye matematikk, er liten i Norge. (Foto: Dag Yngve Dahle) Dag Yngve Dahle

For mye kalkulator

Basisfag

Norge og Russland er de eneste av landene i undersøkelsen der elevene har to års spesialisering i matematikk og fysikk. I andre land er det snakk om tre og fire år.

Nederlandske elever gjør det best i fysikk. Slovenia følger deretter, mens Norge tar 3.-plassen. Italia finner vi i bunnen av lista.

– Disse trendene er svært bekymringsfulle. Det er viktig at norsk skole klarer å kommunisere til elevene at matematikk er et basisfag som gir fordeler også i andre fag. Vi også vise dem at realfag er samfunnsnært, for eksempel når det er snakk om å løse klimaproblemene, sier Marianne Harg, generalsekretær i Tekna.

Elevene er bedre i realfag