TIMMS: Norske elever er bedre i matte og naturfag, men vi ligger fortsatt under det internasjonale gjennomsnittet. (Bilde: colourbox.com)

Elevene er bedre i realfag

Lærere sjekker ikke leksene

Under ti prosent av matematikklærerne i Norge retter og gir tilbakemeldinger til elevenes lekser.

Færre enn halvparten sjekker at elevene har gjort leksene de har fått.

- Lærerne gir hjemmelekser, men vi skiller oss ut når det gjelder oppfølgingen av leksene. I internasjonal sammenheng er vi for dårlige på det, sier Liv Sissel Grønmo.

Likevel viser TIMMS-undersøkelsen at lærerne har skjerpet seg noe på dette området siden 2003.

Det viser den ferske TIMSS-undersøkelsen, som ble lagt fram i ettermiddag.

Krisetider betyr mer realfagstudier

Matte og naturfag

Elevene viser også framgang i naturfag, om enn ikke like mye.

- Årsakene til framgangen er flere. Det har blant annet vært stor oppmerksomhet rundt Norges svake resultater i PISA-undersøkelsen og den forrige TIMMS-undersøkelsen. Skolen har lagt mer vekt på kunnskap, blant annet gjennom Kunnskapsløftet, nasjonale prøver og bedre læreplan. Lærerne har også tatt mer videreutdanning siden 2003, sier Liv Sissel Grønmo, førsteamanuensis ved Universitetet i Oslos institutt for lærerutdanning og skoleutvikling.

Grønmo, som er ansvarlig for den norske delen av undersøkelsen, påpeker at vi fortsatt ligger langt bak i internasjonal sammenheng.

Dataspill danker ut mattelærere

Følger ikke opp

60 land deltok i undersøkelsen, og Norge havner et godt stykke under det internasjonale gjennomsnittet (se egen sak)

Kunnskapsminister Bård Vegard Solhjell skrøt av arbeidet som er blitt lagt ned i den norske skolen siden sist.

Men han vartet ikke opp med bare skryt.

- Vi skal virkelig glede oss over disse resultatene, men det vil være katastrofalt å lene oss tilbake nå. Vi har et godt stykke igjen, sier Solhjell.

Vil etablere egne realfagsskoler