Jenter. Matte. Matematikk. Skole. (Bilde: Colourbox)
REALFAG: Norske elever tror de kan mer enn de faktisk kan, sier Bård Vegard Solhjell og Liv Sissel Grønmo. (Bilde: Dag Yngve Dahle)

Elevene tror de er gode i matte

Best i matematikk

  • 1. Taiwan
  • 2. Sør-Korea
  • 3. Singapore
  • 4. Hongkong
  • 5. Japan
  • 6. Ungarn
  • 7. England
  • 8. Russland
  • 9. USA
  • 10. Litauen
  • 13. Gjennomsnitt
  • 21. Norge
  • 60. Qatar

Resultater i matematikk for elever på 8. trinn. Kilde: TIMMS.

Denne uken kom resultatene av TIMMS-undersøkelsen, der hovedfunnet er at norske elever er blitt noe Elevene er bedre i realfag .

Men internasjonalt er det fortsatt langt igjen til de beste.

Mye å gå på

- Undersøkelsen viser at norske elever har rimelig høy selvtillit. De tror de er gode i realfag, men det er de ikke sammenliknet med elever i andre land, sier Liv Sissel Grønmo, førsteamanuensis ved Universitetet i Oslos institutt for lærerutdanning og skoleutvikling.

Hun har vært hovedansvarlig for den norske delen av TIMMS-undersøkelsen. TIMMS, som står for "Trends In International Mathematics and Science Study", omfatter ikke mindre enn 60 land.

- Elevene bør nok være mer realistiske på egne vegne, sier hun.

Kunnskapsminister Bård Vegar Solhjell (SV) er enig.

- Kunnskapene bør opp på nivå med selvtilliten, ikke omvendt, sier statsråden.

Elevene er bedre i realfag

Best i øst

Norske elever på 4. og 8. trinn ligger under det internasjonale gjennomsnittet både i matematikk og naturfag.

Foran oss på lista har vi land som Armenia, Serbia og Litauen.

- Vi ligger altså bak land med langt mindre utdanningsmessige ressurser enn Norge, sier Grønmo.

Elever i Østen topper listene. Singapore, Taiwan, Hongkong, Japan og Sør-Korea har elevene som gjør det aller best.

Dårligst ut kommer elever i Ghana, Quatar og Yemen.

– Mattemedisinen funker!