MATEMATIKK: Elevene er bedre enn i 2003. (Bilde: Scanpix )
MATTE: Carla Botten-Verboven er fornøyd med utviklingen. (Bilde: Mona Sprenger)

– Mattemedisinen funker!

Forskerne bak den norske delen av TIMMS-undersøkelsen var under presentasjonen av rapporten tirsdag opptatt av å påpeke at norske elever i internasjonal sammenheng fortsatt er dårlige i realfag.

Snudd trend

Carla Botten-Verboven, kompetansedirektør i Norsk Industri, mener vi i stedet må fokusere på at elevene er blitt flinkere.

– Medisinen virker! Vi er selvfølgelig ikke der vi ønsker å være, men det riktige å fokusere på nå, er at vi har snudd trenden og at tiltakene som er innført har en effekt, sier Botten-Verboven.

Hun sier at Norsk Industri har tatt initiativ til eller støttet ulike tiltak for å øke elevenes realfagskunnskaper.

Lærernes betydning

Carla Botten-Verboven, kompetansedirektør i Norsk Industri.
Carla Botten-Verboven. Mona Sprenger

Blant disse er kunnskapsløftet i grunnskolen, videreutdanning av lærere og karakterkrav for opptak til lærerutdanningen.

Forskning viser at lærernes kompetanse er viktig uansett fag, men aller viktigst i matematikk.

– Lærerens kompetanse er avgjørende, og TIMSS-undersøkelsen bekrefter dette. Nå må vi stå løpet ut og se til at kompetansekravene følges opp og at matematikk og naturfag prioriteres i videreutdanningen av lærere, sier Carla Botten-Verboven.

Unge skyr realfag