Droner AI autonomi DNV GL

Drone og algoritmer kutter mange dagers inspeksjon til få timer

En drone, kamera og algoritmer kan finne sprekker og rust inne i en tank. Inspeksjoner kan gjøres raskere og sikrere. Autonomi er neste skritt.

Ved hjelp av LIDAR og geotagging kan dronen navigere inne i den 19,4 meter høye oljelagertanken om bord på Petrojarl Varg. (Foto: DNV GL)
Dronepiloten fra Scout Droen Inspections styrer dronen via kabel. Neste skritt er å gjøre dronen autonom. (Foto: DNV GL)
Videobilder fra lagertanken på Petrojarl Varg sendes "live" via kabel og tolkes i sanntid. (Foto: DNV GL)
Kunstig intelligens er benyttet for å kjenne igjen sprekker, rust og misdannelser i oljelagertanken på Petrojarl Varg. (Foto: DNV GL)
Scout Drone Inspections har spesiallaget dronen med LIDAR og "geotagging" i tanken for navigasjon. (Foto: DNV GL)
Det flytende produksjons- og lagerskipet Petrojarl Varg ligger nå i opplag i Hordaland. (Foto: Altera Infrastructure)
Direktør for offshore klassifisering i DNV GL, Geir Fuglerud. (Foto:  DNV GL)
FPSO-en Petrojarl Varg (ytterst i første rekke) ligger i opplag i Gulen kommune i Hordaland sammen med andre offshoreinstallasjoner. (Foto: Altera Infrastructure)
Scout Drone Inspections har spesiallaget dronen med LIDAR og "geotagging" i tanken for navigasjon. (Foto: DNV GL)

En drone, kamera og algoritmer kan finne sprekker og rust inne i en tank. Inspeksjoner kan gjøres raskere og sikrere. Autonomi er neste skritt.

Scout Drone Inspection og DNV GL har samarbeidet om å utvikle en drone og algoritmer som kan sendes inn i store tanker og inspisere alle kriker og kroker.

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå