SAMFERDSEL

Disse smarte fartsdumpene aktiveres bare om du kjører for fort – nå testes de i Norge

Smarte fartsdumper som måler hastigheten og senkes ved for høy fart har redusert antallet førere som kjører for fort i Stockholm med nesten 60 prosent. Nå testes de i Bergen.

Farten til føreren måles av en radar. Kjører du over fartsgrensen senkes stålplaten seks centimeter og skaper en hard dump for bilen.
Farten til føreren måles av en radar. Kjører du over fartsgrensen senkes stålplaten seks centimeter og skaper en hard dump for bilen. Foto: Edeva
18. des. 2020 - 16:00

For første gang i landet testes smarte fartsdumper som kun rammer de som kjører for fort.

Fartsdumpene, som kalles Actibump, ble tatt i bruk i Bergen fredag formiddag.

De fungerer ved at en radar måler hvor fort bilene kjører, om en bil kjører over tillatt fartsgrense senkes en stålplate cirka seks centimeter ned i bakken og skaper en hard dump for den som kjører over den. 

Svært gode resultater 

For to måneder siden ble de samme fartsdumpene montert flere steder i Stockholm. 

Radaren registrerer om bilen kjører for fort og feller ned fartsdumpen dersom føreren kjører over tillatt hastighet. <i>Foto:  Edeva</i>
Radaren registrerer om bilen kjører for fort og feller ned fartsdumpen dersom føreren kjører over tillatt hastighet. Foto:  Edeva

– Så lang er resultatene svært gode. På bare to måneder er antallet førere som kjører for fort redusert med nesten 60 prosent på de aktuelle veiene, sier David Eskilsson i Edeva, selskapet som produserer fartsdumpene. 

I Bergen er fartsdumpen montert ved det etablerte gangfeltet i Nattlandsveien. Veien ligger i et tettbygd strøk som i dag har en fartsgrense på 40 kilometer i timen, men der fylkeskommunen har fått mye henvendelser på at mange ikke holder fartsgrensen.

Trafikken langs veien er høy, med over 11.000 biler i døgnet, i tillegg til både syklister og gående. 

Kan være aktuelt med flere

Prosjektleder Kjell Hagesæter i Vestland fylkeskommune forteller at prøveprosjektet er en del av fylkeskommunens byvekstavtale med et mål om tryggere veier. 

– Actibump, er en intelligent fartsdump som har flere fordeler sammenlignet med de tradisjonelle humpene du finner på norske veier og gater. Den måler hastigheten til kjøretøyet og senker lemmen seks centimeter ned, for de bilistene som kjører for fort. Resultatet er en dunk i bilen. Bilen blir ikke skadet, men kjører du lovlig, merker du ingenting, sier han. 

Hagesæter mener løsningen er god, og har tro på at den kan egne seg flere steder i landet.

– Men dette er jo et prøveprosjekt. Resultatene av det vil være avgjørende for om vi monterer løsningen andre steder i fylkeskommunen, sier han. 

Gode resultater 

Eskilsson forteller at de smarte fartsdumpene er tenkt brukt på nettopp steder som Nattlandsveien i Bergen, med mye trafikk og lav hastighet, men hvor bilistene erfaringsmessig kjører for fort. Gjerne ved skoler, og barnehager.

Så langt er de installert i Linköping, Västerås, Helsingborg, Uppsala, Malmö, på Öresundbroen og nå tre ulike steder i Stockholm i Sverige.

I tillegg til dette er de installert flere steder i Australia, Frankrike, Nederland og i Bergen.

– Siden teknologien samler inn data om både hastighet, type kjøretøy og når på døgnet det kjøres har vi fått tydelige resultater alle steder vi har montert Actibump. Vi ser at effekten er svært stor i starten alle disse stedene, men at den også fortsetter i tiden etterpå, sier han.

Fartsdumpene skal, i tillegg til å bedre trafikksikkerheten langs veien, gi bussjåfører og andre yrkessjåfører en mer behagelig arbeidshverdag uten masse humper i veien. <i>Foto:  Edeva</i>
Fartsdumpene skal, i tillegg til å bedre trafikksikkerheten langs veien, gi bussjåfører og andre yrkessjåfører en mer behagelig arbeidshverdag uten masse humper i veien. Foto:  Edeva

Og legger til at i tillegg til å bedre trafikksikkerheten i utsatte områder så skaper fartsdumpene et bedre arbeidsmiljø for eksempelvis eksempel de som kjører buss i området, som slipper fartsdumper gjennom hele dagen såfremt de holder seg til fartsgrensen. 

Utrykningskjøretøyer i disse områdene vil ikke rammes av dumpene, da de er utstyrt med en transponder som overstyrer systemet og gjør at de ikke utløser fartsdumpen selv om de kjører over tillatt fartsgrense.

En rettferdig løsning 

At de som holder seg til tillatt fartsgrense slipper å kjøre over noen form for fartsdump er det som trekkes frem som en av hovedfordelene fra produsenten, Edeva. 

I motsetning til vanlige fartsdumper, der også de som følger fartsgrensen opplever hindringen, gir Actibump bare et smell til de som kjører for fort.

– Det skaper et veldig rettferdig trafikkbilde. Om du holder deg til regelverket merker du ingenting til fartsdumpene, sier Eskilsson.

Han legger til at prisen for fartsdumpene ligger på om lag det samme som et trafikklys.

– Det er med andre ord ikke en spesielt dyr løsning, men en løsning vi nå ser at er svært effektiv, sier han. 

Et vellykket grep som har mange navn: Romlefelt, sinusriller eller det mer formelle «forsterket midtoppmerking».
Les også

Vegtilsynet skal gå romlefeltene etter i sømmene

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.