(Bilde: Teknisk Ukeblad)

YME OG BREAM

Dette kan bli løsningen på Yme-sagaen

Skandaleutbyggingen på Yme-feltet kan få en bedre utgang enn mange fryktet. Eierne av Yme og Bream-lisensen diskuterer nå mulighetene for en felles utbygging.

– Vi har en dialog med Bream-eierne om deres utbyggingsprosjekt og hvorvidt det er grunnlag for å vurdere en eventuell samordnet utbygging. Men det er for tidlig å si noe om dette er teknisk eller kommersielt mulig, sier kommunikasjonssjef i Talisman, Grethe Elise Foldnes til Teknisk Ukeblad.

OD positive

Oljedirektoratet (OD) er informert om diskusjonene.

– Vi er positive til at eierne av to mindre utbygginger ser på mulighetene for en samordning. Generelt sett er Oljedirektoratet opptatt av at det finnes gode felles løsninger der det er mulig, sier Kjetil Aasoldsen, direktør for Sørlig Nordsjø i OD.

Han understreker at direktoratet ikke har gjort egne vurderinger av lønnsomheten ved akkurat denne løsningen.

Les også: Dette gikk galt på Yme

– Blir ikke mindre krevende

Talisman, som er operatør på Yme-feltet, er på vei bort fra norsk sokkel og selskapet jobber for å selge seg ut av sine lisenser i Nordsjøen.

Aasoldsen sier at OD forventer at Talisman gjør en skikkelig jobb for å få en god løsning for Yme-feltet.

– Det er klart at det ikke blir mindre krevende når Talisman er på vei ut av Norge, men vi forventer at de gjør den jobben de er pålagt å gjøre, sier han.

En mulig løsning som skisseres for Yme-feltet er at Premier Oil, som nylig kjøpte seg opp i Bream-lisensen og overtok operatørskapet på Bream, også skal kjøpe Yme-feltet.

Teknisk Ukeblad har ikke lyktes i å få en kommentar fra Premier Oil på disse ryktene. BG, som har solgt seg ned i Bream-lisensen, ønsker ikke å kommentere saken, da de anser opplysningene som taushetsbelagte.

Les også: Yme-plattformen fjernes tidligst i 2015

Yme kan bli bygget ut sammen med Bream-feltet ikke langt unna. Teknisk Ukeblad

Sevan: Kan la seg gjøre

Sevan Marine, som har vært den heteste kandidaten til å lage en flytende produksjonsenhet (FPSO) for Bream-feltet, sier til Teknisk Ukeblad at det finnes tekniske muligheter for en felles utbygging. 

– I så fall, uten at jeg kjenner reservoarkarakteristikken på Yme, ville det vært mest sannsynlig å basere seg på en brønnhodeplattform på Yme. For Breams del vil det i så fall dreie seg om undervannsbrønner med lang innbinding til Yme, sier forretningsutviklingsdirektør i Sevan Marine, Frederik Major.

Skandale

I en rapport fra Oljedirektoratet tidligere i høst, slås det fast at det er flere ting som har gått galt på skandaleprosjektet Yme.

– Det var i forbindelse med design og bygging av produksjonsinnretningen (MOPU) at det oppstod store ekstraarbeider, forsinkelser og kostnadsoverskridelser. Sett i ettertid ble det gjort noen avgjørende feilvurderinger i den viktige tidlige fasen av prosjektet, skriver OD i rapporten «Vurdering av prosjekter».

Plattformen har kostet 10 milliarder kroner og vil aldri bli tatt i bruk.

Det heter også at prosjektet ble fra første stund drevet fram av ønsket om å komme i mål så tidlig som mulig.

– Dette var et dårlig utgangspunkt for å oppnå god kvalitet på prosjektet. Konsekvensene for Yme-prosjektet var at det ikke ble avsatt tilstrekkelig tid til verken ferdigstillelse av Feed-fasen eller detaljprosjektering før fabrikasjon.

Bream ligger omkring 50 kilometer nordvest for Yme-feltet og ble funnet i 1972.

Les også:

Det brukes penger på sokkelen som aldri før, men lønnsomheten går ned

Slik vil Statoil få flere norske nybygg

Yme-byggerne skal bygge ut et av verdens største oljefelt