ELBIL

Denne varebilen kan du se langt etter

Inntil videre ikke tilgjengelig i Norge.

Renault Master Z.E. kommer foreløpig ikke i salg i Norge.
Renault Master Z.E. kommer foreløpig ikke i salg i Norge. Foto: Renault
Marius ValleMarius ValleJournalist
26. sep. 2018 - 11:07

Det har lenge vært kjent at Renault har en elektrisk variant av varebilen Master på vei. Nå er den i salg, men ikke i Norge.

Ifølge den norske importøren skyldes det at bilen ikke er tilpasset kaldt klima. 

Dermed ser det ikke ut til at Volkswagen e-Crafter får reell konkurranse i kategorien store varebiler før Mercedes-Benz slipper sin elektriske Sprinter neste år.

Volkswagens elektriske e-Crafter kommer i salg i løpet av høsten, og skal koste 630.000 kroner. MAN, en del av Volkswagen-konsernet, kommer med en tilsvarende stor varebil neste sommer. Denne skal hete MAN eTGE 1.140.

Renault Master Z.E. kommer også som chassis som kan tilpasses. <i>Foto:  Renault</i>
Renault Master Z.E. kommer også som chassis som kan tilpasses. Foto:  Renault

Mindre varebiler

Renault er imidlertid tilstede i det norske varebilmarkedet med mindre elbiler. Deres Kangoo-modell er en mindre varebil med 33 kilowattimer batteri og 270 kilometer rekkevidde etter den gamle NEDC-syklusen.

I et intervju med Autonews sier Renaults elbilsjef Eric Feunteun at den elektriske utgaven av Master er basert på Kangoos drivlinje.

Logistikkbedrifter etterlyste en el-varebil med større plass, siden de på grunn av netthandel i stadig større grad leverer store, men lette pakker, forteller han.

Logisitikkbedrifter har forutsigbare kjøreruter, slik at de allerede vet hvor langt de kommer til å kjøre. Dermed er rekkevidden ikke så viktig. 

Raskt utviklet

Feunteun forteller at elektriske Master er utviklet veldig raskt, ved at de overlot til en bedrift som bygger om eksosbiler til elbiler å konvertere Master til elbil ved hjelp av drivlinjen fra Kangoo. 

Bedriften, PVI, kjøpte Renault for øvrig opp i fjor.

Renault hadde ønske om å være kjappe, så de har ofret en del ytelse. Toppfarten er lav, kun 100 kilometer i timen, og rekkevidden er rundt 12 mil i praksis. Men disse valgene er avklart med kundene, hevder Feunteun.

Volkswagen e-Crafter. <i>Bilde:  Volkswagen</i>
Volkswagen e-Crafter. Bilde:  Volkswagen

Disse tankene og valgene er neppe unike for Renault. Se for eksempel på Mercedes-Benz Vito i elbilutgave. Den bilen har 41 kilowattimer batteri, med en praktisk rekkevidde på 100 kilometer når den er fullastet. Toppfarten er 120 kilometer i timen.

Volkswagens e-Crafter er baser på drivlinjen til e-Golf, og har dermed samme batteri på 36 kilowattimer og en rekkevidde på 160 kilometer etter NEDC-syklusen. Toppfarten er begrenset til 90 kilometer i timen.

Spesifikt utviklet

Mercedes-Benz Vito i elbilutgave. <i>Foto:  Mercedes-Benz</i>
Mercedes-Benz Vito i elbilutgave. Foto:  Mercedes-Benz

Fellestrekket er at disse varebilene ser ut til å være laget med et relativt spesifikt bruksområde i tankene: Varelevering i urbane områder.

Det er de minste varebilene som gjerne er de mest fleksible for dem som trenger det. De kan noe lenger rekkevidde, og kan ofte hurtiglades slik at de kan gå lenger de dagene du trenger det.

Eksempler på slike er Nissan e-NV200 og Peugeot Partner Electric.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.