"Tanken" er modulær på Storm Wave. Fulltanket er det 24 batterimoduler, som raskt kan tas ut og inn. Sapa, nå Hydro, har ekstrudert batteriholderne
"Tanken" er modulær på Storm Wave. Fulltanket er det 24 batterimoduler, som raskt kan tas ut og inn. Sapa, nå Hydro, har ekstrudert batteriholderne (Foto: Joachim Seehusen)

Storm Wave

Kenya har over en million motorsykler på veiene. Nå satser de elektrisk

Denne elektriske motorsykkelen har kjørt 23.000 km gjennom 16 land på 80 dager. Hydro har laget batterikassene. Kenya har bestilt.

Prosjektet Storm Wave er gjennomført av 23 studenter ved Technische Universiteit Eindhoven i Nederland. Høsten 2014 fikk de det for seg at de skulle lage verdens første elektriske touring-motorsykkel og reise kloden rundt med den.

Året etter kunne studentene fra et utall forskjellige ingeniørfag vise prototypen. Den fikk voldsom oppmerksomhet og ble vist frem i et populært tv-program i Nederland.

– Problemet var at den ikke virket. Da de spurte om vi kunne kjøre sykkelen måtte vi finne på en dum unnskyldning. Vi sa at vi hadde glemt nøkkelen, forteller Bas Verkaik, som har vært med fra ideen ble unnfanget. 

Tjuvkobling

Etter hvert ble problemene løst. Studentene gjorde dette ved siden av ordinære studier, sykkelen var ikke en del av bachelor- eller masteroppgavene. Hele 150 bedrifter har på forskjellig vis støttet utviklingen.

Hydro, eller Sapa som selskapet het den gangen, har levert batterikassene.

Maartje Verhoek, en annen av deltakerne, forteller at de valgte modulære batterier. Dermed kan sykkelen gjøres lettere når den skal kjøres kort, eller på bane.

Storm Wave

Batterier: Li-ion, 24 moduler med til sammen 28,5 kWh

Ladetid: 8 timer, hurtiglading til 80 prosent tar 38 minutter

Motor: Emrax 228, 70 kW effekt og 240 Nm dreiemoment

Ramme: Selvbygget ramme, Hossack-gaffel og svingarm, alt aluminium. Fordekk 120/70, bakdekk 190/55, akselsavstand 1480 mmm

Vekt: 340 kg med batterier, 160 kg uten

Ytelse: Rekkevidde 380 km, toppfart 160 km/t, 0-100 km/t krever 5,0 sekunder

Få kilometer etter starten, rett over grensen til Tyskland, døde sykkelen. Det tok to dager å finne feilen, som lå i inverteren.

– Siden gikk at som på skinner, ingen problemer. Det var litt komplisert å få ladet batteriene, men folk var veldig hjelpsomme. Et sted på veien stilte de med elektriker som tjuvkoplet en lademulighet fra offentlig nett, forteller Verkaik.

Oppdrag Kenya

Prosjektet viste seg å bli mer enn studentmoro. Etter turen ble de kontaktet av den kenyanske motorsykkeleprodusenten Kibo med spørsmål om de kunne elektrifisere en av deres modeller. 

Luftforurensigen i Nairobi er ille. Det er mer enn 1 million motorsykler i Kenya, mange av dem sterkt forurendsende to-taks motorer. 15 prosent av verdens CO2-utslipp kommer fra transport, i Kenya er andelen 52,9 prosent.

– Vi svarte ja. Kan man kjøre elektrisk i Kenya kan man kjøre elektrisk over alt. Bortsett fra batterimodulene er alt hyllevare. Batterimodulene produserer vi selv, sier Verkaik. 

Fortsatt er åtte av de opprinnelige deltakerne med i prosjektet, og Storm er blitt et kommersielt selskap. Leveransene til Kenya starter neste år. Kibo har avtale med taxi- og budselskaper som skal kjøre elektrisk. Planen deres er å selge syklene uten batteri, og så la kundene betale for batteri og strøm etter behov. 

Kommentarer (3)

Kommentarer (3)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå