ELEKTRISK

Den snart sju år gamle bilen er helt avgjørende for Volkswagens CO2-mål

Volkswagen E-Up selger svært godt i Tyskland. Ventelister i Norge.

Volkswagen e-Up har vært i salg i Norge siden 2013.
Volkswagen e-Up har vært i salg i Norge siden 2013. Foto: Marius Valle
Marius ValleMarius ValleJournalist
1. apr. 2020 - 19:00 | Endret 2. apr. 2020 - 17:50

Selve juvelen i Volkswagens store satsing på elbiler er plattformen MEB. Den er basis for elbiler som VW ID.3, Skoda Enyaq og Seat el-Born. 

De skal bidra til å ta Volkswagen-gruppens CO2-utslipp under EUs krav om høyst 95 gram per kilometer. Det hersker likevel litt tvil om Volkswagens evne til å levere

Men MEB-bilene bærer ikke CO2-reduksjonen alene. Gode gamle Volkswagen e-Up ser ut til å bli helt sentral for at Volkswagen-gruppen skal klare sine utslippsmål. 

Ifølge Volkswagen har økt interesse for elbiler i Tyskland alene sørget for at 20.000 e-Up er bestilt så langt i år. En av to E-Up bestilt i landet er elektrisk.

Dette utgjør alene ti prosent av elbilsalget Volkswagen-gruppen har som mål å oppnå i 2020.

E-Up ble lansert i 2013, og fikk batteriet oppgradert til 36,8 kilowattimer i fjor. Siden kom den også med Seat- og Skoda-logoer, og tilbys dermed i tre varianter. 

Tyskerne har begynt å få smaken på elbiler. De to første månedene i år var det en betydelig økning i elbilsalget. E-Ups lave pris, som inkludert en miljøbonus på 6750 euro koster 15.225 euro, og lave driftskostnader gjør den svært attraktiv.

Slik kan en ny elektrisk serie fra BMW se ut når den kommer på markedet i 2026. Bilen på bildet ble vist på en pressekonferanse tidligere i januar.
Les også

El-limousiner skal rulle ut herfra: BMW investerer mer enn syv milliarder i elbilfabrikk

MEB-bilene vil stå for halve elbilsalget

– I bunn og grunn vil MEB-modellene faktisk bare bidra med rundt 50 prosent av Volkswagen-gruppens europeiske 2020-total, og ikke spille en så avgjørende rolle som det har blitt hevdet i å nå 2020-kravene, sier automotive-analytiker Matthias Schmidt til TU.

Schmidts analyseselskap leverer månedlige analyser av elbilmarkedet i Europa. Han mener Volkswagen har mye spillerom på elbilfronten.

Seat Mii Electric er nær identisk med Volkswagen e-Up.. <i>Foto:  Marius Valle</i>
Seat Mii Electric er nær identisk med Volkswagen e-Up.. Foto:  Marius Valle

– Volkswagen-gruppen har fordelen av å kunne stole på noen eldre modeller som nylig oppdaterte VW E-Up, sammen med nye Skoda Citigo og Seat Mii Electric, så vel som e-Golf, sier Schmidt.

I tillegg til disse har Volkswagen-gruppen også en betydelig leveranse av Audi E-Tron. Schmidt sier at dette var EU-regionens fjerde mest solgte elbil i årets to første måneder. 

Porsches biler teller også for Volkswagens CO2-snitt, så salget av elbilen Taycan vil også bidra. Ladbare hydrider fra Audi og Porsche vil også bidra til reduksjoner i Volkswagen-gruppens utslipp.

Volkswagen er dermed ikke utelukkende avhengig av at ID.3-produksjonen går på skinner, eller at de andre merkene i gruppen får sine biler raskt ut.

VW ID.3 blir avgjørende neste år

Men Volkswagen har ikke tid til å hvile. Neste år kommer MEB-bilene til å spille en nøkkelrolle.

I 2020 er kravet 95 gram CO2 per kilometer i snitt for 95 prosent av de solgte bilene. 2021 blir det første året hvor kravet er høyst 95 gram i snitt for alle biler solgt av en bilprodusent. Ikke enkeltmerker, men alle merker som faller inn under en gruppering som rapporterer samlet, som Volkswagen-gruppen.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

De som ikke klarer det må betale 95 euro per gram over grensen per bil solgt. Det blir raskt svært store summer.

Innen utgangen av 2021 skal Volkswagens fabrikk i Zwickau kunne produsere 330.000 MEB-biler i året. I år vil Volkswagen sannsynligvis klare å produsere høyst 100.000 MEB-baserte modeller, tror Schmidt. 

Volkswagen ID.3 blir avgjørende for Volkswagens CO2-mål neste år. <i>Foto:  Mathias Klingenberg</i>
Volkswagen ID.3 blir avgjørende for Volkswagens CO2-mål neste år. Foto:  Mathias Klingenberg

Planen for 2020, riktig nok lagt før koronakrisen var et faktum, var å selge litt over 200.000 elbiler i Europa. Akkurat nå er stort sett all bilproduksjon i Europa stoppet.

Bilmerket Volkswagen planlegger å selge 150.000 elbiler i Europa, hvorav e-Up og e-Golf vil stå for rundt en tredel. 

– Tenk på ID.3 som fotballstjernen som varmer opp på sidelinjen, og som sannsynligvis vil bli innbytter i andre omgang. Neste år vil den samme spilleren spille fra start, og sannsynligvis score en hel del mål, sier Schmidt.

Belgiske Exmar har to mellomstore gasskip (46.000 m3) for transport av ammoniakk under bygging i Sør-Korea. De vil også bli de første med ammoniakkmotorer. WinGd leverer X-DF-A-motorene mens Wärtsilä Gas Solutions leverer drivstoffsystemene.
Les også

Norsk teknologi på første ammoniakkdrevne skip

Fortsatt populær i Norge

Volkswagen e-Up og søsknene har ikke gått helt av moten her i landet heller. Det er så langt registrert nesten 10.700 eksemplarer av e-Up, Mii Electric og Citigo.

Hos Volkswagens norske importør Harald A. Møller får vi vite at e-Up er veldig populær, med en leveringstid i dag på seks til sju måneder. 

Kommunikasjonssjef Anita Svanes sier at bilen er godt kjent i markedet, ettersom den har vært i salg i Norge siden 2013.

– Vi skal også ha med oss modellen i flere år fremover, sier hun.

VW E-Golf har vært svært populær i Norge. <i>Foto:  Ståle Frydenlund</i>
VW E-Golf har vært svært populær i Norge. Foto:  Ståle Frydenlund

For e-Golf er fremtiden imidlertid ikke fullt så lys. Dette er tidenes nest mest registrerte elbil i Norge, med over 44.000 eksemplarer, ifølge Elbilstatistikk.no. Denne bilen vil fases ut når ID.3 kommer.

Volkswagen Golf kommer i åttende generasjon i år. I denne generasjonen er det ikke annonsert noen elbilutgave. 

Svanes kan ikke si sikkert hvor lenge de vil fortsette å selge e-Golf, men antyder at de vil ha den i utvalget til over sommeren i år.

Jarand Rystad(t.h.) presenterte rapporten «Kjernekraft i Norge» under et pressetreff i regi av Norsk Industri, NHO og Fornybar Norge som hadde bestilt rapporten.
Les også

Kritisk kjernekraft-rapport: Hadde stått til stryk i akademisk sammenheng

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.