KRAFTIG: Sammenstøtet med bergnabben har ført til store skader på det nye Flirt-togsettet. (Bilde: Anders J. Steensen)

De skadde etter Flirt-havariet er ikke avhørt

  • Bygg

NYKIRKE/HORTEN: – Vi har ikke fått avhørt de som var om bord i toget. De er fortsatt på sykehus, og så snart vi kan, vil de avhøres, sier leder for undersøkelsene etter togulykken med NSBs nye Flirt-tog på Nykirke, Hans Bjørnseth til Teknisk Ukeblad.

Les også: Telehiv kan ha gruset NSBs Flirt

Hans Bjørnseth
HAR DATAENE: - Vi har store mengder data fra toget som vi må gjennomgå for å finne årsaken til ulykken, sier Hans Bjørnseth. Anders J. Steensen

Har alle data

Han sier at de har innhentet alle data fra togets instrumenter samt videoene som er spilt inn under testen, men de er ennå ikke analysert.

– Vi holder på å samle inn de siste dataene fra åstedet. Vi er ferdige innvendig, men det gjenstår noe. Vi håper å bli ferdig i løpet av dagen eller i morgen formiddag, sier Bjørnseth.

SE BILDENE: NSBs nye Flirt-tog i Norge

Hans Bjørnseth
ÅSTEDSGRANSKING: Det som som gjenstår på åstedet er å samle inn data. Alle data fra innsiden i toget er tatt vare på og dokumentert. Anders J. Steensen

Uklar gjenåpning

Når Havarikommisjonens og politiets åstedsundersøkelser er ferdig, vil skadestedet frigis slik at oppryddingsarbeidet kan komme i gang.

Det er derfor fortsatt uklart når Vestfoldbanen kan åpnes igjen.

Les også: Stadler: - Tror Flirt-avsporingen skyldes jordras

Hans Bjørnseth
FRIKJENT: Sporveksleren som står noen få meter fra ulykkespunktet har ingen ytre skader, og den stod i riktig posisjon da ulykkestoget passerte. Anders J. Steensen

Frikjenner sporvekselen

Den erfarne havariinspektøren kan ikke si noe om årsaken ennå.

– Vi har foretatt alle målingene av sporet og sett på sporveksleren uten at vi kan dra noen konklusjoner enda, sier han.

Han avviser spekulasjoner om at ulykken skyldes feil i sporvekselen.

– Den sto i riktig posisjon og er uskadd, sier Bjørnseth.

Les også: Stadler garanterer: – Vi kan vintertog

Hans Bjørnseth
MIDLERTIDIG LAGERPLASS: Området til venstre skal fylles ut før vognene tas av sporet. Der vil vognene stå inntil de finne den beste metoden for å få fraktet dem ut. Togsettet vil stå uten at boggiene er montert. Anders J. Steensen

Vanskelig punkt

Strekningen som ulykken skjedde på er sterkt trafikkert. Da ulykken skjedde kl. 10.30, hadde et nordgående tog passert det samme stedet rundt ti minutter tidligere uten problemer.

Kilder i NSB som Teknisk Ukeblad har snakket med sier at svingen der ulykken skjedde er kjent som et vanskelig punkt på Vestfoldbanen.

– Det er kjent at det slenger litt ekstra i togsettet akkurat i denne svingen, sier kilden, som ønsker å være anonym.

Les også:

Tester lover godt for nye tog

Velger sveitsertog

NSB-sjef: Glad for å slippe italienerne