REVET I TO: Togsettet ble formelig revet i to mellom andre og tredje vogn. Deler av kontaktledningen er også revet ned. (Bilde: Anders J. Steensen)
PRESTISJETAP: Flirt-togsettet sporet av to uker før det skulle settes i ordinær drift. Avsporingen, hvor fem personer ble skadd, er nok en ripe i lakken for NSB. Bergnabben på bilde er sannsynligvis der toget traff i en fart på rundt 100 kilometer i timen. (Bilde: Anders J. Steensen)
SJEKKER: To medarbeidere i Jernbaneverket sjekker skinnegangen der hvor avsporingen sansynligvis inntraff. (Bilde: Anders J. Steensen)
SYNLIGE SPOR: Sporene avslører tydelig at toget har dratt rett fram og truffet en bergnabbe. At det skulle vært en jordskred her er umulig. (Bilde: Anders J. Steensen)
TOTALVRAK: NSB nye stotlhet ligger som strødd bortover skinnegangen. (Bilde: Anders J. Steensen)
PÅ SIDEN: Den tredje vognen i togsettet veltet og ligger på siden av sporet. (Bilde: Anders J. Steensen)
STYGT: Framre del av togsettet er tydelig skadet. Boggien i vogn to er revet av. (Bilde: Anders J. Steensen)

Telehiv kan ha gruset NSBs Flirt

  • Bygg

Dette har skjedd

  • 15. februar kl. 10:30 kommer et motorvognsett av typen Flirt nordover fra Tønsberg.
  • Like etter en lengre rett strekning, i en svak høyresving, sporer togsettet av og treffer en bergnabbe.
  • Fem personer blir skadet. Verst gikk det ut over lokføreren, som be slengt i fronruten i sammenstøtet.

NYKIRKE/HORTEN: Under en av de aller siste testene før toget skulle settes i ordinær drift, møtte NSBs Flirt-prosjekt fjellveggen rett sør for Holmestrand, på kommunegrensen mellom Horten og Re.

Flirt-togsettet har fått massive skader etter møtet med en fjellnabbe, og kan lite trolig bygges opp igjen. En av vognene ligger veltet, og boggien er revet løs.

Bakgrunn: Stadler: - Tror Flirt-avsporingen skyldes jordras

Nytt dobbeltspor

Da tu.no var på stedet i dag, var ikke havarikommisjonen på plass. De satt i planleggingsmøte for videre framdrift i arbeidet med å finne årsaken til denne alvorlige ulykken, hvor fem personer ble skadet.

Havarikommisjonen: De skadde etter Flirt-havariet er ikke avhørt

Da ulykken skjedde, kom togsettet sydfra etter en lengre rett strekning, og sporet av rett etter en relativt ny dobbelsporet strekning. Den åpnet kun for få år siden.

På denne strekningen er foreløpig maks hastighet 130 kilometer i timen, mens det på dobbeltsporet som er et krysningsspor kan kjøres med høyere hastigheter.

Les også: NSBs nye Flirt-tog i Norge

SVAK SVING: I denne svingen var det sannsynligvis at avsporingen skjedde.
SVAK SVING: I denne svingen var det sannsynligvis at avsporingen skjedde. Anders J. Steensen

Oppstart i det blå

Inntil årsaken til ulykken er klarlagt, har NSB satt full stopp for testing av Flirt-toget.

Togsettet skulle settes i ordinær drift på Vestfoldbanen 29. februar.

Etter gårsdagens ulykke er oppstartsdatoen for de nå 49 nye togsettene - til 80 millioner kroner per stykk - foreløpig i det blå.

SE BILDENE: NSBs nye tog på skinnene

Snarlig avklaring

Det bør ikke ta for lang til før resultatet av undersøkelsene foreligger.

Under testperioden for de nye Flirt-togsettene, er de utstyrt med særdeles god instrumentering, hvor alle detaljer på toget måles og analyseres.

Om det er feil på togsettet som medførte avsporingen, bør det derfor kunne avklares raskt.

Under testkjøringen er det også montert videokameraer på togsettet for å se at alt forløper som det skal. Et av videokameraene er også rettet forover fra lokførerens plass.

Les også: Tester lover godt for nye tog

SYNLIGE SPOR: Sporene avslører tydelig at toget har dratt rett fram og truffet en bergnabbe. At det skulle vært en jordskred her er umulig. Anders J. Steensen

Telehiv som årsak?

Det som synes klart er at et jord- eller snøskred kan utelukkes som årsak.

Dagen før avsporingen fikk imidlertid området en betydelig temperaturheving, som kan ha medført telehiv.

Stadler garanterer: Stadler garanterer: – Vi kan vintertog

Reisende på Vestfoldbanen har merket seg at det enkelte steder på sporet, særlig der hvor det har vært gjennomført nye arbeider, har vært tendenser til telehiv.

Blant annet måtte hele strekningen fra Hom i Sande til Eik i Drammen (Kobbervikdalen) bygges om etter første vinter på grunn av for dårlig grunnarbeid som medførte tydelige telehivproblemer.

Les også: Finske veier tåler telehiv

STYGT: Framre del av togsettet er tydelig skadet. Boggien i vogn to er revet av.
STYGT: Framre del av togsettet er tydelig skadet. Boggien i vogn to er revet av. Anders J. Steensen

Les også:

– Vi kan ikke nok om telehiv

Ingen norske veier bygges frostsikre

– Jernbaneutbygging krever 20-års-plan

– Dagens infrastrukturøkonomi er meningsløs

210 km/t forbi Oslo lufthavn

Jernbanen: Mer penger, mindre punktlighet

– Høyhastighetstog like bærekraftig som Aldous-funnet