Banedanmarks anleggsarbeidet med en tre kilometer lang jernbane til Aalborg Lufthavn, som skal være i bruk i 2020. Ifølge Nordtyske Stiftstidende viser det seg at DSBs Intercitytog ikke kan kjøre på strekningen med sin nye digitale signalstyring. Derfor skal man nå bruke det gamle analoge signalsystemet på strekningen, for så å skrote det i 2024 når det nye digitale signalsystemet er rullet ut. Merkostnadene for det gamle systemet er 35 millioner danske kroner. Bildet viser det som blir endestasjonen ved lufthavnen, og er tatt i oktober 2018.
Banedanmarks anleggsarbeidet med en tre kilometer lang jernbane til Aalborg Lufthavn, som skal være i bruk i 2020. Ifølge Nordtyske Stiftstidende viser det seg at DSBs Intercitytog ikke kan kjøre på strekningen med sin nye digitale signalstyring. Derfor skal man nå bruke det gamle analoge signalsystemet på strekningen, for så å skrote det i 2024 når det nye digitale signalsystemet er rullet ut. Merkostnadene for det gamle systemet er 35 millioner danske kroner. Bildet viser det som blir endestasjonen ved lufthavnen, og er tatt i oktober 2018. (Foto: Henning Bagger/Scanpix)
EKSTRA

Nytt signalsystem i Danmark - ERTMS

Danmark ignorerte alle røde lamper for å være først med nytt signalsystem

Den største hendelsen i Danmarks jernbaneprosjekt-historie, ERTMS, har blitt en skandale.

  • Samferdsel

Den største hendelsen i Danmarks historie innen jernbaneprosjekter har i løpet av de siste to årene utviklet seg til en skandale som får InterCity4 (IC4) til å blekne.

Les hele artikkelen og få tilgang til mer eksklusivt innhold

månedlig

Kr 199
Kr 50 per uke
Første måned gratis
Én måned gratis
Som Ekstra-medlem får du lese unike artikler på Tu.no og Digi.no hver uke.

Eksklusive artikler | Fordypning og innsikt | Rabatt på konferanser
 

Betal med Visa, MasterCard eller PayPal. Ved årlig periodisering tilbys også bedriftsfaktura.

Abonnementet autofornyes og kan sies opp når som helst.

Vilkår og bruksbetingelser

Spørsmål vedrørende abonnement? Kontakt oss på ekstra@tu.no

Allerede abonnent?

Logg inn her

Vanlige spørsmål

Jeg er Nito- eller Tekna-medlem. Hvorfor får jeg ikke logget inn?

Tu.no er ikke tilknyttet Tekna eller Nitos medlemsbaser.

Du må registrere en ny brukerkonto på tu.no.

Jeg er Nito- eller Tekna-medlem. Hvordan får jeg rabattert pris?

Etter at du har laget en brukerkonto på tu.no og logget inn kan du legge inn ditt medlemsnummer og få 50 % rabatt.

Kan jeg få tilsendt faktura til min arbeidsgiver?

Ja. Ved kjøp av årsabonnement tilbyr vi bedriftsfaktura

Vil abonnementet automatisk fornye seg etter gratisperioden?

Ja. Abonnementet fornyes automatisk. Du kan når som helst skru av automatisk fornyelse.

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå