Daimler

Daimler skal være klar for å legge forbrenningsmotoren på hylla

Både ladbare hybrider og fossilbiler kan være ute innen 2030.

Mercedes' kommende elektriske EQS.
Mercedes' kommende elektriske EQS. (Mercedes-Benz AG)

Både ladbare hybrider og fossilbiler kan være ute innen 2030.

Daimler arrangerer «strategidag» 22. juli, hvor de skal legge frem sine planer for de kommende årene. Her skal Daimler-sjef Ola Källenius kunngjøre at de er klare for å slutte med forbrenningsmotorer innen utgangen av tiåret, skriver Automobilwoche.

Avisen viser til anonyme kilder i Daimler-ledelsen. 

I praksis skal dette blant annet bety at alle Mercedes-modeller kommer som elbil de neste årene og at hele organisasjonen ned til forhandler- og serviceledd legges om til en fremtid hvor diesel- og bensinmotorer ikke lenger har noen rolle.

Avisens kilder forteller også at ladbare hybrider ikke nødvendigvis har noen plass i utvalget etter 2030. Det ser likevel ikke ut til at Daimler vil forplikte seg til noe, ettersom kildene sier at det fremdeles kan være etterspørsel etter forbrenningsmotorer i noen markeder etter 2030.

Antakelig er det derfor først og fremst i de europeiske fremtidsplanene forbrenningsmotoren ikke har noen billett til fremtiden.

Neppe ny S- eller C-klasse med fossilmotor

Ola Källenius.
Daimler-direktøren, svenske Ola Källenius, skal være klar til å presentere en elektrisk fremtid for konsernets bilprodukter. Her fotografert under lanseringen av Mercedes EQC. Foto: Marius Valle

Viktige Mercedes-modeller som S-klasse og C-klasse får sannsynligvis ikke noen oppfølger med forbrenningsmotor, ifølge avisen. Det skal være planer om å lansere nye plattformer for flere kommende elbiler under presentasjonen neste uke. Her skal de angivelig også lansere sitt nye operativsystem for biler.

Daimlers planer ser ut til å være på linje med planer andre store bilkonsern har presentert i det siste. Senest meldte Stellantis at de planlegger at minst 70 prosent av bilene de selger i Europa, skal være lavutslippsbiler og at Opel forvandles til et elbilmerke i Europa. De ga imidlertid ingen harde tall for hvor stor andelen elbiler skal være. De har imidlertid sagt at de ikke lenger investerer i å utvikle nye forbrenningsmotorer.

Det samme har vært hevdet om Hyundai, men bilprodusenten har foreløpig ikke kunngjort dette.

Renault, Volkswagen, Volvo og andre bilprodusenter har også lagt frem omfattende planer om å gå vekk fra forbrenningsmotorer i Europa eller generelt.

Planene henger sammen med strengere utslippskrav, og det er ventet at EU-kommisjonen vil legge frem forslag om kraftige utslippskutt denne uken. Det ventes at kommisjonens forslag vil innebære at det ikke lenger registreres biler med forbrenningsmotor i Europa i 2035.

Les også

Kommentarer (20)

Kommentarer (20)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå