Corvus

Corvus utvider og automatiserer batterifabrikk

Flere og flere skip skal ha batterier. Corvus Energy venter et marked på 1 milliard dollar innen 2026. 

 Intek Engineering har levert roboter, celler og system for batterifabrikken til Corvus i Bergen.
Intek Engineering har levert roboter, celler og system for batterifabrikken til Corvus i Bergen. (Foto: Joachim Seehusen )

Flere og flere skip skal ha batterier. Corvus Energy venter et marked på 1 milliard dollar innen 2026. 

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 235,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Corvus Energy har vedtatt å investere i en utvidelse, automatisering og oppgradering av sin fabrikk og utviklingsavdeling for maritime batterier i Canada.  

Administrerende direktør Geir Bjørkeli frykter ikke at koronakrisen gjør investeringen risikabel.

– Vi har ikke slått av lyset, det har heller ikke våre kunder, sier Bjørkeli til TU.

Corvus Energy har jobbet med planene for Canada lenge. Produksjonsstart vil være tidlig i 2021.

– Tidspunktet er bra. Markedet er i kraftig vekst og maritim ser ut til å være litt mindre berørt, sier Bjørkeli.

Les også

Jobb til Raufoss

Intek på Raufoss får kontrakten på roboter og automatisert produksjonslinje. Intek leverte også 13 roboter og åtte produksjonsceller til en ny batterifabrikk i Bergen i 2019. Året før leverte selskapet til automatisert batterifabrikk for Siemens i Trondheim.

Administrerende direktør Anita Hager i Intek Engineering er strålende fornøyd med kontrakten på cirka 3 millioner dollar, rundt 30 millioner kroner.

– Det betyr mye i disse tider. Det blir også første eksportkontrakt på 15 år, sier Hager.

Leveransen fra Intek blir vesentlig mindre enn til fabrikken i Bergen. Produksjonslinjen vil bestå av tre robotceller for prototypproduksjon. Det kan seinere bli snakk om utvidelser og mer helautomatisering.

Cruise og passasjer

Bjørkeli opplyser at det investeres mye i forsknings- og utviklingsavdelingen samtidig. Blant annet skal den store batteritypen Blue Whale ferdigutvikles.

Blue Whale utvikles for cruise og store skip som trenger stort lager med sakte uttak av energi og sakte lading.

– Vi kan ikke tillate oss noen feil når batteriene går ut i markedet. Det er snakk om store batterier med mye energi, spesielt utviklet for cruise, passasjer og store ro-paxferger, forklarer Bjørkeli.

Les også

Økt marked

De to fabrikkene i Norge og Canada vil ha kapasitet på til sammen 1200 MWh i året, fordelt over fem produksjonslinjer kjørt på full kapasitet. Anlegget i Bergen kan levere 400 MWh ved full kapasitetsutnyttelse.

Adm.dir. Geir Bjørkeli, Corvus Energy. Foto:  Tore Stensvold

Administrerende direktør Geir Bjørkeli tror markedet for maritime batterier vokser kraftig i årene framover.

Selv om det kan bli et lite tilbakeslag for verdenshandelen, vil kravet til miljø- og energieffektivitet for eksisterende og ny flåte ikke bli noe mindre. Tvert om.

– Markedet for store batterisystemer øker raskt. Cruiseskip, store ferger og handelsfartøy streber etter nullutslippsdrift og trenger store batteripakker. Prognoser tilsier at markedet vil nærme seg 1 milliard amerikanske dollar, eller over 10 milliarder kroner, innen 2026, sier Bjørkeli.

Flytter sammen

Det meste av investeringen i Canada blir å bygge om og samlokalisere aktivitetene. Forskning, engineering og administrasjon måtte for noen år siden flytte ut fra lokalene i Richmond.

Produksjonen ble igjen og opptok rundt en tredel av bygget. Nå overtar Corvus hele bygget og får samlet all aktivitet. Ikke minst ser ingeniørene som jobber med utvikling og forskning stor gevinst i å komme nær produksjon og prototyptesting.

– Samlokalisering med produksjon muliggjør også tettere samarbeid – i Norge med det største salgs- og serviceteamet, og i Canada med ingeniørteamet. Det gir ekstra verdi i utvikling av nye produkter og er med på å bygge kompetanse på tvers av avdelingene og på tvers av lokasjoner, sier konserndirektør for engineering, Richard Wing.

Corvus Energy har hovedkontor, service og produksjonslokaler i samme bygning på Midtun i Bergen.

Investeringen er på totalt 16 millioner dollar (rundt 175 millioner kroner).

 Både Canadas National Research Council Industrial Research Assistanser Program (NRC IRAP) og Norges Forskningsråd bidrar med støtte.

Les også

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå