Oslo Havn

Containerkran skaper trøbbel for landstrøm – trenger nye ideer for å finne bedre løsninger

Oslo Havn har søkt Enova om støtte til å bygge ut landstrøm for containerskip og kutte 2400 tonn CO2 i året. Løsningen er dyr og komplisert på grunn av kraner helt ute på kaikanten.

Sjursøya containerterminal sett fra fra Bekkelagsskrenten. Det er bare en meter fra kranas bane til kaikant og dermed lite plass for landstrømtrommel.
Sjursøya containerterminal sett fra fra Bekkelagsskrenten. Det er bare en meter fra kranas bane til kaikant og dermed lite plass for landstrømtrommel. (Foto: Hans Kristian Riise/Oslo Havn)
Yilport  står for drift av havna i Oslo. Tre skip ligger til kai.
Yilport står for drift av havna i Oslo. Tre skip ligger til kai. (Foto: Espen Braata/Oslo Havn)
Containerhavna i Oslo med traverskraner som går helt ut til kaikanten.
Containerhavna i Oslo med traverskraner som går helt ut til kaikanten. (Foto: Hans Kristian Riise/Oslo Havn)
Tre containerskip til kai ved Yilport sin terminal i Oslo.
Tre containerskip til kai ved Yilport sin terminal i Oslo. (Foto: Espen Braata/Oslo Havn)
Color Line og Oslo Havn fikk koblet Kiel-fergene til landstrøm på Hjortneskaia allerede i 2011. (Bilde: Håkon Jacobsen)
Her er landstrømpluggen fra Cavotec ved Oslo Havn. DFDS-fergen Crown Seaways er den siste som kan benytte landstrøm. Fergen skal i dokk i januar 2020 og vil da samtidig bygge om tavler og installere plugg.
Danskefergene fikk landstrømtilkobling på Vippetangen i 2018. (Foto:  Tore Stensvold)
Hurtigruteskipet Spitsbergen ble koblet på landstrøm for frøste gang i Bergen i februar 2018.
Hurtigruten fikk landstrøm i Bergen i 2018. (Foto: Eirik Helland Urke)
Kristiansand Havn er først ute med landstrøm til cruiseskip i Norge.
Kristiansand Havn er først ute med landstrøm til cruiseskip i Norge. (Bilde: Powercon)
Bergen Havn fikk i 2020 installert høyspentanlegg for landstrøm til cruiseskip. På grunn av koronapandemien ble det lite bruk for dem da. (Foto: Vidar Trellevik/Bergen Havn)
Bergen Havn har bygget ut mange ladepunkter for offshoreskip. (Bilde: Eirik Helland Urke)
Offshoreskip kobles til landstrøm på Skoltekaien i Bergen og sparer byens innbyggere for helseskadelige utslipp av svovel, nitrogenoksider og partikler. (Foto:  Tore Stensvold)

Oslo Havn har søkt Enova om støtte til å bygge ut landstrøm for containerskip og kutte 2400 tonn CO2 i året. Løsningen er dyr og komplisert på grunn av kraner helt ute på kaikanten.

Med maks en meter fra containerkraner på skinner til kaikant, er det ikke plass til store kabeltromler med landstrømkobling. Oslo og de andre havnebyene med liknende kraner ønsker gode ideer til mulig løsninger der skipene enkelt kan koble seg på selv og slik kutte både utslipp og drivstoff kostnader.

Få tilgang til alt innhold fra tu.no og digi.no med Ekstra

  • Historisk arkiv: Teknisk Ukeblad fra 1854 til i dag
  • Rabatt på konferanser

månedlig

249,-
Tilsvarer Kr 58 per uke Bestill

årlig

2 290,-
Tilsvarer Kr 45 per uke Bestill
Automatisk fornyelse av abonnement kan stoppes når som helst
Bedrift eller organisasjon? Få tilbud her
NITO- og Tekna-medlemmer får 50% rabatt av ordinær pris ved kjøp av årsabonnement.Rabatten fås ved å oppgi medlemsnummer i bestillingsprosessen

Vanlige spørsmål

Jeg er Nito- eller Tekna-medlem. Hvorfor får jeg ikke logget inn?

Tu.no er ikke tilknyttet Tekna eller Nitos medlemsbaser. Du må registrere en ny brukerkonto på tu.no.

Jeg er Nito- eller Tekna-medlem. Hvordan får jeg rabattert pris?

Etter at du har laget en brukerkonto på tu.no og logget inn kan du legge inn ditt medlemsnummer og få 50 % rabatt.

Kan jeg få tilsendt faktura til min arbeidsgiver?

Ja. Ved kjøp av årsabonnement tilbyr vi bedriftsfaktura.

Vil abonnementet automatisk fornye seg automatisk?

Ja. Abonnementet fornyes automatisk. Du kan når som helst skru av automatisk fornyelse.

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå