Containerkran skaper trøbbel for landstrøm – trenger nye ideer for å finne bedre løsninger
Oslo Havn har søkt Enova om støtte til å bygge ut landstrøm for containerskip og kutte 2400 tonn CO2 i året. Løsningen er dyr og komplisert på grunn av kraner helt ute på kaikanten.
Sjursøya containerterminal sett fra fra Bekkelagsskrenten. Det er bare en meter fra kranas bane til kaikant og dermed lite plass for landstrømtrommel.Foto: Hans Kristian Riise/Oslo Havn
Yilport står for drift av havna i Oslo. Tre skip ligger til kai.Foto: Espen Braata/Oslo Havn
Containerhavna i Oslo med traverskraner som går helt ut til kaikanten.Foto: Hans Kristian Riise/Oslo Havn
Tre containerskip til kai ved Yilport sin terminal i Oslo. Foto: Espen Braata/Oslo Havn
Color Line og Oslo Havn fikk koblet Kiel-fergene til landstrøm på Hjortneskaia allerede i 2011.Bilde: Håkon Jacobsen
Danskefergene fikk landstrømtilkobling på Vippetangen i 2018.Foto: Tore Stensvold
Hurtigruten fikk landstrøm i Bergen i 2018. Foto: Eirik Helland Urke
Kristiansand Havn er først ute med landstrøm til cruiseskip i Norge.
Bergen Havn fikk i 2020 installert høyspentanlegg for landstrøm til cruiseskip. På grunn av koronapandemien ble det lite bruk for dem da. Foto: Vidar Trellevik/Bergen Havn
Bergen Havn har bygget ut mange ladepunkter for offshoreskip.
Offshoreskip kobles til landstrøm på Skoltekaien i Bergen og sparer byens innbyggere for helseskadelige utslipp av svovel, nitrogenoksider og partikler. Foto: Tore Stensvold