New York: Hvis du besøker den dramatiske utstillingen om nazistenes virksomhet under den andre verdenskrig hos Galleri Sand i New York, får du en ekstra kulturhistorisk opplevelse ved å senke blikket.
Gulvet i galleriet til den norske billedkunstneren Vebjørn Sand er høvlet av bjelker som er sju hundre år gamle.
- De kommer fra et tidligere tempel i Kina, sier Vebjørn Sand til Teknisk Ukeblad.
Les også: Bergen får verdens høyeste trebygg
Presset vekk av demning
Den detaljerte opprinnelsen er noe uklar. Historien skal ha det til at det utenfor en landsby i Kina for 700 år siden ble plantet furutrær som skulle brukes til å bygge et nytt tempel.
Der vokste de i to hundre år før de ble felt og tempelet reist.
Her fikk tempelet stå i fem hundre år før det ble tatt ned for å gi plass til en demning.
Bjelker og utskårne ornamenter ble av ukjent årsak skipet til USA på 70-tallet.
Her ble de liggende utendørs, utsatt for vær og vind.
Les også: Se utsikten fra nye World Trade Center
![Innovasjon Norge](https://images.gfx.no/80x/2828/2828923/df17d6fe-c2a4-45b1-ada6-7cd31fc3c531.png)
![Derfor har norske bedrifter et unikt forsprang i India nå](https://images.gfx.no/1000x333/2846/2846314/image.png)
Råteskader
Vebjørn Sand driver sitt galleri sammen med bror Aune og medkunstner Marianne Aulie.
De kom over partiet med de historiske, men delvis råtne materialene et stykke nord i staten New York.
Råteskader ble skåret vekk til fordel for frisk ved, og bjelkene viste seg å være godt materiale til galleriet - som nå preges av et sju hundre år gammelt tempelgulv.
Se bildeserie øverst i saken.
Les også:
Vil sette verdensrekord over Mjøsa
Her er Jernbane-Norges nye stolthet