BYGG

Bygget gangbro for 228 kroner

Studentene fikk fire dager på å skaffe materialer, sponsormidler og bygge en 20 meter lang bro. Se hvordan det gikk.

11. nov. 2012 - 16:28

– Vi skal selvsagt vinne, sier førsteårsstudenten Christoffer Hopshaug om sitt lag The Strap-ons.

20 meter bro

De seks ivrige brobyggerne fikk mandag beskjed på skolen om å bygge en bro. Teknisk Ukeblad møtte studentene torsdag morgen i indre Østfold for å se selve konkurransen.

The Strap-ons er ett av de seks lagene som skal bygge en 20 meter lang bro.

– Vi har vært her siden onsdag kveld, slått opp telt og overnattet, sier Hopshaug mens han steker bacon på et stormkjøkken.

Resten av gjengen står rundt, godt pakket i varme klær og sko. Novembernatta like ved innsjøen selv med en sommersovepose blir ikke akkurat varmere. 

De seks studentene tar bachelor i innovasjon og prosjektledelse ved ingeniøravdelingen på Høgskolen i Østfold og det er deres første utfordring på bachelorgraden noensinne.

Studentene ved Høgskolen i Østfold fikk bare fire dager for å løse oppgaven. Vinnerlaget brukte bare 280 kroner på broen.
Studentene ved Høgskolen i Østfold fikk bare fire dager for å løse oppgaven. Vinnerlaget brukte bare 280 kroner på broen.

Bro for 228 kroner

Gruppen har konkurransereglenetatt på alvor.

Reglene er at ingen skal bruke mer enn 3000 kroner på materialer, og ingen lasteapparater eller ferdige stillasjeelementer er tillatt. Broen skal være av tre eller stål, med minimumsbredde 30 cm og tåle en vekt på 150 kilo.

– Vi har bare brukt 228 kroner. Vi skaffet selv gratis jackopor og planker fra en lokal leverandør. Vi brukte 50 kroner på stropper og noe på hengsler. Vi lånte hjelm og vester og kano for å komme oss på andre siden, sier Hopshaug.

Les også: 36000 kilometer ståltråd skal bære Hardangerbrua

Snart byggestart for Hålogalandsbrua  

Kan drive ned i en foss

Vilkårene for å lykkes i konkurransen er ikke bare det tekniske. Gruppen skal samarbeide godt og ha en god sikkerhetsvurdering. Det konkurreres også om beste tid.

Det laget som raskest mulig bærer bromodulene fra parkeringsplassen vannet og som på kortest mulig tid setter den ut på vannet er nær ved å vinne.

 Når en person har kommet seg på andre siden i trygghet er konkurransen ferdig. Temperaturen i vannet er lav. Flere har pakket ekstra klesskift og varmetepper.

– Hvis jeg detter ned i vannet, da får jeg bare drive ut i fossen. Det er et tau som henger over fossen, så er jeg heldig kan jeg bare ta tak i det, sier Hopshaug nonchalant mens han strekker ryggen som har fått hard medfart etter en stressende uke.

Vinnerlaget brukte jackopor, stropper og planker for å bygge broen. Lagene måtte bære broen fra parkeringsplassen og legge ut på vannet på kortest mulig tid.
Vinnerlaget brukte jackopor, stropper og planker for å bygge broen. Lagene måtte bære broen fra parkeringsplassen og legge ut på vannet på kortest mulig tid.

Skal samarbeide godt

– Ingen av oss har egentlig noe teknisk erfaring. En her på laget er fra landet, så han er vant til å snekre og slikt. Men det viktigste er at vi gjennom det lærer prosjektledelse og samarbeid i gruppe, sier en av jentene på laget, Marthe Sofie Andersen.

I løpet av fire dager har gjengen blitt mer sammensveiset. Det har vært diskusjoner, sene kvelder og prolaps i ryggen av iherdig jobbing.

De går gjennom rutiner flere ganger etter hverandre før konkurransen. Hver eneste person har en oppgave og logistikken i de skjebnesvangre sekundene skal flyte godt.

– Han er litt streng, han Christoffer, sier Andersen og de andre nikker enig når selve Christoffer Hopshaug er et annet sted og ikke hører dem.

– Men det er bra, man skal være litt streng, fortsetter de og smiler.

– Vi har sjampanjeflaska hjemme, så uansett hva som skjer skal vi sprette den opp!, sier Hopshaug idet han kommer tilbake.

Les også: Dette skal få slutt på glatte veier

Skal lede ingeniører senere

Klokka nærmer seg ni og flere lærere og støttespillere med campingstoler har kommet for å heie på studentene.

– På bachelorstudiet i innovasjon og ledelse er det mye fokus på praktiske oppgaver hvor studenter kan gjøre ting og lære, i stedet for å bare lese teori, sier Sissel Larsen, programkoordinator for studiet og høgskolelektor i ingeniørfag.

Studentene som fullfører tre år går gjennom en rekke fag som handler om innovasjon og om hvordan lede teknologer.

Realfag, logistikk og teknologi står på pensum, men utgjør en mindre del av studiet.

– Vi ser forandring i klassedynamikken etter slike konkurranser. De blir mer reflekterte og tryggere på seg selv og på andre i klassen. Etter endt studie går mange ut i jobber som prosjektledere i næringslivet eller i det offentlige, sier Larsen.

Laget som kom på sisteplass lagde en ordentlig hengebro. De fikk heder og ære for at de sto på lenge etter andre lagene ble ferdige.
Laget som kom på sisteplass lagde en ordentlig hengebro. De fikk heder og ære for at de sto på lenge etter andre lagene ble ferdige.

Tjener på brobygging

Etter to timer med rop og klapping ute ved vannet blir seks broer testet. Konkurransen varer i to nervepirrende timer. Hver gang en ny bro blir lagt ut over vannet holder tilskuerne pusten og venter på at noen skal falle nedi vannet når de ustødig går over.

Likevel viser det seg at alle broene seg tåler både én og to gåturer til den andre siden. En bro som tilhører et jentelag tåler til og med mange hopp, noe de roper til lærerne Bjørn Hauge Gitle og Gunnar Andersson som løper rundt og tar bilder. 

Gruppen The Floaters er det raskeste laget til å sette sammen bromoduler og gå over broen. De bruker bare 1.26 minutter, og slår dermed  og slår dermed The Strap-ons, som rekker det samme på 2.58.

The Floaters har også vært svært vellykkede med å skaffe sponset lunsj og pizza hver dag under konkurransen. De slipper også å tenke på hva skjer med broen deres videre.   

– Vi har fått en veldig bra avtale med lokale kanoutleie-firma. De kommer til å hente bromodulene og bruke dem som flytebrygge, så vi er ferdig her. Vi trenger ikke å rydde engang, sier Jimmy Bauge og gliser.

Les også: Hemningsløse ingeniører søkes

Hvem faller ned i vannet?

The Strap-ons får likevel mest oppmerksomet når lagmedlemmet Mattias Remme Kirchhoff skal ta tak i tau fra broa som sitter fast.

Han svinger lett over vannet i en kano, tar tak i tauet, blir tatt av strømmen og snurrer ned i vannet med kano. Flere klapper og ler.

Etterpå forteller han om den dramatiske opplevelsen.

– Jeg ble så overrasket fordi jeg kjente at klærne mine ble veldig tunge. Også prøvde jeg samtidig å  holde i kano og i tau ved broen for å komme meg opp. Det fungerte dårlig, sier Remme Kirchhoff.

Og vinneren er...

Torsdagskvelden går neppe til feiring. Etter grilling i lavvoen like ved innsjøen drar de fleste tilbake på skolen.

De må skrive oppgave om prosjektet, reflektere over gruppesamarbeidet, rollefordelingen og gjennomføringen.

På fredag etter at rapporten er levert og lærerne har evaluert kommer endelig resultatet.

De vurderer det beste laget ut i fra tid og kostnad, men også prosjektrapport, eleganse, innovasjonsevne og operativitet.

Klokka tre tikker det inn en epost til redaksjonen. Det er fra The Strap-ons.

– Vi vant! I premie fikk vi heder og ære og en leatherman hver. Hurra!

Les også:

Oslo har Europas flotteste gangbro

Slik kan bruer bli kraftverk

– Bilen blir ubrukelig til og fra jobb

Fjellhall på over 130.000 m3 skal bli togstasjon  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.