Brua klippes opp, heises på land og fraktes bort for gransking

Mandag kollapset brua på Tretten. Nå skal den rives og undersøkes av Sintef.

Brua klippes opp, heises på land og fraktes bort for gransking
Onsdag kl 11 begynte rivingen av Tretten bru. Foto: Gorm Kallestad

 

Det første som skal gjøres, er å fjerne kjøretøyene. Lastebilen, som er fylt med store mengder kalk, må i tillegg tømmes. Innlandet fylkeskommune opplyser om at de har fått tillatelse til å slippe kalken gradvis ut i Gudbrandsdalslågen.

Når kjøretøyene er fjernet skal hele brukonstruksjonen klippes opp, heises i land og fraktes bort.

DIREKTE: Opprydningen ved Tretten bru. (NTB)

Etterforskes av tre instanser 

En rekke fagfolk med god kompetanse på bru, anleggsvirksomhet og rivearbeid satt tirsdag og jobbet frem en plan om hvordan brua skal rives og sikres for videre undersøkelser så godt som mulig.

– Nå har vi en god plan for hvordan arbeidet kan skje på en trygg måte, sier samferdselssjef Aud M. Riseng i Innlandet fylkeskommune.

Tretten bru

Tretten bru er en fagverksbru i limtre.

En fagverksbru består av en rekke trekanter med vertikale og skrå stag.

På denne brua består de vertikale stagene av stål og de skrå stagene av limtre. 

Stagene er festet sammen med stålplater og dybler. 

Dyblene går gjennom både limtre og stålplatene og sikrer overføring av krefter fra stav til stav i fagverket.

Fylkeskommunen og Statens vegvesenet har bedt Sintef granske brukollapsen på Tretten. Hendelsen skal også etterforskes av politi og undersøkes av Statens havarikommisjon.

En underdimensjonert skjøt

Det er ikke første gang en fagverksbru kollapser på norske veier. I 2016 kollapset den splitter nye limtrebrua Perkolo bru på E6 på Sjoa.

Årsaken til kollapsen den gangen viste seg å være underdimensjonering av en skjøt som skjøter sammen to langsgående limtrebjelker i brua.

Nye beregninger viste at skjøten var så underdimensjonert at den kun tålte 27 prosent av bruas planlagte kapasitet, på 65 tonn.

Les også

I etterkant av denne kollapsen undersøkte Vegdirektoratet 12 andre fagverksbruer, inkludert Tretten bru. Det resulterte i en rapport der direktoratet utelukket konstruksjonsfeil på de resterende bruene, men anbefalte forsterkninger av enkelte knutepunkt på Tretten bru.

Riseng i fylkeskommunen sier til TU at de ikke har dokumentasjon på at man forsterket knutepunktene. Dyblene, som også ble anbefalt byttet ut, er byttet, sier Riseng. 

Innlandet fylkeskommune overtok eierskapet til Tretten bru i januar 2020. Før var det Statens vegvesen som hadde ansvar for den.

Stenger 14 fagverksbruer

Tirsdag kveld kom Statens vegvesen med melding om at de har besluttet å stenge 14 andre fagverksbruer i tre i påvente av at årsaken til brukollapsen på Tretten skal bli klar.

Av de totalt 14 fagverksbruene i tre ligger åtte i Viken fylke, mens fem ligger i Innlandet og en i Nordland fylke.

Hele fem av bruene ligger i Eidsvoll. Her er det snakk om Statsråveien bru, Stundbyveien bru, Fjell-Leet bru, Blakkesrud bru og Sletta bru.

De øvrige bruene som stenger er Moumbekken bru i Fredrikstad, Bliksland bru i Indre Østfold,  Majorplassen bru i Kongsberg, Evenstad bru i Stor-Elvdal, Skubbergsenga bru i Eidskog, Ny Flisa bru i Åsnes, Norsenga bru i Kongsvinger, Tveit bru i Vang og Skytebanen bru i Grane.

Stengningen av bruene vil tre i kraft så raskt som mulig.

Les også