OLJE OG GASS

BP måtte skifte 3000 muttere og bolter på Skarv

Enkelte muttere gikk i stykker om de ble sluppet i bakken.

BP måtte før jul skifte 3000 bolter og muttere på Skarv, i romjulen oppdaget de nye problemer med bolter på skipet.
BP måtte før jul skifte 3000 bolter og muttere på Skarv, i romjulen oppdaget de nye problemer med bolter på skipet. Bilde: BP
Roald RamsdalRoald RamsdalJournalist
14. jan. 2014 - 14:41

Dårlige muttere i prosessanlegget gjorde at BPs Skarvsskip måtte stoppe produksjonen fra 27. november til 10. desember i fjor.

Totalt måtte 3000 muttere og bolter skiftes på FPSOen som startet produksjonen på nyttårsaften 2012.

Enkelte av mutterne hadde så mange sprekker at man bare kunne slippe dem i bakken og de gikk i stykker, ifølge BP.

Nå gransker selskapet hva som gikk galt.

– Det som har tatt oss ned har vært kvalitetsavvik, fortalte Tove Ormevik, plattformsjef på Skarv under Feltutviklingskonferansen arrangert av Norsk Petroleumsforening i Bergen.

Sprekker

BP oppdaget de svake mutterne i forbindelse med resertifisering av PSV-ventiler (trykksikkerhetsventiler) på Skarvskipet. De fant at 3/4" muttere i en flensforbindelse hadde sprekker.

– Sprekkene oppstod på gjengesiden, så de var ikke mulig å se. Det var ikke mulig å se sprekkene uten at mutterne ble demontert, fortalte Ormevik i Bergen

Selskapet oppdaget ved utvidet inspeksjon flere muttere med liknende sprekker.

Les også: Her skal det tas ut 42.000 liter olje i minuttet

Feil under varmebehandling

BP sendte mutterne til analyse og fant ut at det var skjedd en feil under varmebehandling av mutterne som gjorde at sprekkdannelsene kunne oppstå.

– Vi stengte ned produksjonen og begynte arbeidet med å skifte ut 3000 muttere, fortalte Ormevik.

De fant over 100 muttere som hadde den typen skader.

Granskning

– Enkelte av mutterne hadde opptil åtte sprekker, så du kunne bare slippe dem i bakken og så gikk de i stykker, sa hun.

Hun forteller at det pågår en granskning for å finne ut hvordan dette kunne skje.

– Dette er jo en leveranse fra verftets side og materialsertifikater ser tilsynelatende helt ok ut, så vi må finne ut hvordan dette kunne skje og hvor det har sviktet i vår oppfølging, fortalte hun.

Skarvskipet ble bygget ved Samsung Heavy Industries i Sør-Korea.

Les også: – Koreanske leverandører mangler ingeniørkunnskap

Nytt problem

Etter nyttår har de funnet et nytt problem på produksjonsskipet.

I løpet av julen var det en lekkasje fra én av skipets 17 cargotankluker.

– Da vi tok av luken og begynte å se på boltene fant vi at det var boret 24 mm hull og satt ned 20 mm bolter. Da passer ikke gjengene så godt, sa hun.

Hun forteller at verftet har forsøkt å løse dette problemet ved å punktsveise boltene.

– Veldig mange av disse har vist seg å være løse, fortalte hun.

Tankene inneholder store mengder hydrokarboner under lite trykk.

– Men nok til å gi ganske store lekkasjer, fortalte hun.

– Nesten juks

Hun forteller at de nå jobber med en reparasjonsmetode for å løse problemet og at det mest sannsynlig vil føre til en ny produksjonsstans.

BP har igangsatt granskning også av disse kvalitetsavvikene.

– Det er nesten bevist juks fra verftet sin side og det burde vært oppdaget av prosjektet og oss, selv om alt av dokumentasjon ser riktig ut og det skal være i henhold til design, fortalte hun.

Til tross for at produksjonen første år har vært cirka 10 prosent under målsetningen, har skipet hatt høy driftsregularitet og høy produksjon, ifølge plattformsjefen.

– Det er kvalitetsavvikene som har gitt oss størst tap, fortalte hun.

Les også:

– Dårlige kalkyler gjør at plattformkontraktene går til Asia

Goliat skal tåle en titusenårsstorm

Statoil krever mer effektive ingeniører  

Share icon
Del

Kommentarsystemet er deaktivert

Kommentarsystemet leveres av en ekstern leverandør, og kan ikke lastes inn uten at informasjonskapslene er aktivert. Endre dine Personvern/cookies innstillinger for å aktivere kommentering.