OLJE OG GASS

BP måtte skifte 3000 muttere og bolter på Skarv

Enkelte muttere gikk i stykker om de ble sluppet i bakken.

BP måtte før jul skifte 3000 bolter og muttere på Skarv, i romjulen oppdaget de nye problemer med bolter på skipet.
BP måtte før jul skifte 3000 bolter og muttere på Skarv, i romjulen oppdaget de nye problemer med bolter på skipet. Bilde: BP
Roald RamsdalRoald RamsdalJournalist
14. jan. 2014 - 14:41

Dårlige muttere i prosessanlegget gjorde at BPs Skarvsskip måtte stoppe produksjonen fra 27. november til 10. desember i fjor.

Totalt måtte 3000 muttere og bolter skiftes på FPSOen som startet produksjonen på nyttårsaften 2012.

Enkelte av mutterne hadde så mange sprekker at man bare kunne slippe dem i bakken og de gikk i stykker, ifølge BP.

Nå gransker selskapet hva som gikk galt.

– Det som har tatt oss ned har vært kvalitetsavvik, fortalte Tove Ormevik, plattformsjef på Skarv under Feltutviklingskonferansen arrangert av Norsk Petroleumsforening i Bergen.

Sprekker

BP oppdaget de svake mutterne i forbindelse med resertifisering av PSV-ventiler (trykksikkerhetsventiler) på Skarvskipet. De fant at 3/4" muttere i en flensforbindelse hadde sprekker.

– Sprekkene oppstod på gjengesiden, så de var ikke mulig å se. Det var ikke mulig å se sprekkene uten at mutterne ble demontert, fortalte Ormevik i Bergen

Selskapet oppdaget ved utvidet inspeksjon flere muttere med liknende sprekker.

Les også: Her skal det tas ut 42.000 liter olje i minuttet

Feil under varmebehandling

BP sendte mutterne til analyse og fant ut at det var skjedd en feil under varmebehandling av mutterne som gjorde at sprekkdannelsene kunne oppstå.

– Vi stengte ned produksjonen og begynte arbeidet med å skifte ut 3000 muttere, fortalte Ormevik.

De fant over 100 muttere som hadde den typen skader.

Granskning

– Enkelte av mutterne hadde opptil åtte sprekker, så du kunne bare slippe dem i bakken og så gikk de i stykker, sa hun.

Hun forteller at det pågår en granskning for å finne ut hvordan dette kunne skje.

– Dette er jo en leveranse fra verftets side og materialsertifikater ser tilsynelatende helt ok ut, så vi må finne ut hvordan dette kunne skje og hvor det har sviktet i vår oppfølging, fortalte hun.

Skarvskipet ble bygget ved Samsung Heavy Industries i Sør-Korea.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
NITO
Tre tips til deg som er ny i lederrollen
Tre tips til deg som er ny i lederrollen

Les også: – Koreanske leverandører mangler ingeniørkunnskap

Nytt problem

Etter nyttår har de funnet et nytt problem på produksjonsskipet.

I løpet av julen var det en lekkasje fra én av skipets 17 cargotankluker.

– Da vi tok av luken og begynte å se på boltene fant vi at det var boret 24 mm hull og satt ned 20 mm bolter. Da passer ikke gjengene så godt, sa hun.

Hun forteller at verftet har forsøkt å løse dette problemet ved å punktsveise boltene.

– Veldig mange av disse har vist seg å være løse, fortalte hun.

Tankene inneholder store mengder hydrokarboner under lite trykk.

– Men nok til å gi ganske store lekkasjer, fortalte hun.

– Nesten juks

Hun forteller at de nå jobber med en reparasjonsmetode for å løse problemet og at det mest sannsynlig vil føre til en ny produksjonsstans.

BP har igangsatt granskning også av disse kvalitetsavvikene.

– Det er nesten bevist juks fra verftet sin side og det burde vært oppdaget av prosjektet og oss, selv om alt av dokumentasjon ser riktig ut og det skal være i henhold til design, fortalte hun.

Til tross for at produksjonen første år har vært cirka 10 prosent under målsetningen, har skipet hatt høy driftsregularitet og høy produksjon, ifølge plattformsjefen.

– Det er kvalitetsavvikene som har gitt oss størst tap, fortalte hun.

Les også:

– Dårlige kalkyler gjør at plattformkontraktene går til Asia

Goliat skal tåle en titusenårsstorm

Statoil krever mer effektive ingeniører  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.