ELBIL

BMW iNext blir ikke selvkjørende når den lanseres

Bremser innføringen av nivå 3-autonomi, men lover at det kommer senere.

BMW Vision iNext.
BMW Vision iNext. Foto: BMW
Marius ValleMarius ValleJournalist
14. okt. 2020 - 17:00

BMW har avgjort at deres kommende elbil iNext ikke skal være selvkjørende, skriver Automobilwoche. Ifølge en talsperson for den tyske bilprodusenten skal den kommende bilen begrenses til nivå 2.

Det refererer til SAEs autonominivåer som går fra 0 for ingen autonomi, til 5 for fullstendig selvkjørende biler. Dagens biler er på nivå 2, men det er ventet at nivå 3 er nært forestående ettersom blant annet norske veimyndigheter er i ferd med å oppdatere dagens forskrifter for å tillate slike biler.

Det var ventet at BMW skulle være klar med nivå 3-autonomi med iNext. Da de lanserte sin konseptbil Vision iNext under bilmessen i Los Angeles for to år siden var det blant annet fokus på autonom kjøring. 

Forskjellen fra konsept til ferdige produkt er naturlig nok ofte stor. Men BMW har senest i sommer indikert at bilen skal være klar for nivå 3-autonomi. Dette ifølge en sikkerhetsvurderingsrapport (PDF) bilprodusenten leverte til amerikanske veimyndigheter tidligere i år. Her heter det at iNext skal ha mulighet for autonom kjøring, og at den kan bli blant de første bilene på veiene som støtter dette.

Vis mer

Får avanserte førerstøttesystemer

Riktig nok lover BMW at bilen, som skal komme neste år, vil ha mange avanserte førerstøttesystemer, men ansvaret for kjøringen vil fremdeles hvile på føreren. Dermed er det altså snakk om nivå 2. 

Nivå 3 krever at bilprodusenten tar på seg ansvaret for det som skjer mens bilen kjører autonomt.

BMWs talsperson sier til Automobilwoche at de kun vil aktivere nivå 3 når lovverk er på plass, og de er sikre på at funksjonen er fullstendig trygg.

En fordel med å holde seg på nivå 2 er at det ikke stilles formelle krav til slike systemer. Ettersom det er føreren som har alt ansvar, er det også stor frihet. Et eksempel er Tesla Autopilot, som i praksis kan kjøre bilen for deg mesteparten av tiden. Likevel er det formelt ikke en «selvkjørende bil», og ansvaret for enhver kollisjon vil hvile på føreren. 

Det samme skal være tilfellet på BMW iNext. Altså vil bilen trolig i stor grad kunne kjøre for deg, men kreve at du holder hendene på rattet og overvåker kjøringen konstant. Mange slike funksjoner vil rulles ut til BMWs flåte den kommende tiden.

For eksempel skal flere BMW-modeller med skiltgjenkjenning få trafikklysgjenkjenning neste måned, skriver avisen. Dette skal sette bilene i stand til å selv stanse for rødt lys når du kjører med dynamisk fartsholder.

Audi tar også nivå 3-pause

BMW iNEXT vintertestes i Arjeplog i Sverige. <i>Bilde:  WILFRIED WULFF</i>
BMW iNEXT vintertestes i Arjeplog i Sverige. Bilde:  WILFRIED WULFF

BMW er ikke den eneste tyske bilprodusenten som har tråkket på bremsen for nivå 3. Audi annonserte i april at de ikke kommer til å utstyre oppdateringen av dagens generasjon A8 med dette, til tross for at de tidligere har gått ut med planer om dette.

Funksjonen kalles «Traffic jam pilot», og skulle gjøre det mulig å ta hendene av rattet i rushtrafikk ved å gjøre den nivå 3-kompatibel. Det kommer ikke til å skje, ettersom regelverket ikke har vært klart, og Audi ikke får tid til å implementere nivå 3-funksjonalitet i dagens A8. Dette fordi bilen allerede er halvveis i sin modellsyklus.

Biler som har nivå 3 må typegodkjennes for at funksjonaliteten skal aktiveres, og inntil videre er ikke regelverket klart for dette noe sted.

Det var først i sommer at UNECE, et FN-organ som harmoniserer kjøretøyregelverk internasjonalt, vedtok et regelverk som tillater at bilen selv skal kunne kjøre under visse omstendigheter. Dette må så tilpasses nasjonale forskrifter, og denne jobben tar tid. Det er for eksempel ikke ventet at det norske regelverket er oppdatert før neste år, og det er neppe sannsynlig at vi får se typegodkjente biler før 2022.

Altså må A8-eiere belage seg på å holde hendene på rattet og være klare til å gripe inn enda en stund.

BMW iNext er ventet å bli lansert neste år.

– Den viktigste årsaken til at rekkevidden blir kortere, er at batteriet blir kaldt. I tillegg øker snø og slaps rullemotstanden og elbilen bruker mer energi, sammenlignet med hva den gjør på tørre sommerveier, sier Ståle Frydenlund, testansvarlig i Norsk elbilforening.
Les også

Sprengkulde tapper bilbatteriet: – Står du der i småsko og tynne klær, har du et problem

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.